• سه‌شنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402033019407
  • خبرنگار : 71145

پس از سفر بلینکن

بایدن: روابط آمریکا و چین در مسیر درستی قرار دارد

بایدن: روابط آمریکا و چین در مسیر درستی قرار دارد

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه با اشاره به اینکه سفر کم سابقه آنتونی بلینکن به چین، پیشرفت‌هایی را به همراه داشته است، ابراز عقیده کرد که روابط آمریکا و چین در مسیر درستی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد روابط کشورش و چین گفت: ما در مسیر درستی هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا احساس می‌کنید پیشرفتی صورت گرفته است، گفت: بله. بایدن در بیانیه‌ای که روز دوشنبه از سوی کاخ سفید منتشر شد، گفت: «من تنها این ایده را ندارم، بلکه شما هم می‌دانید که پیشرفت‌هایی حاصل شده است.»

او همچنین از بلینکن تمجید کرد و گفت که "کار شگفت انگیزی انجام داد." بایدن اشاره کرد که از طریق مشاور امنیت ملی خود با وزیر امور خارجه در تماس است و افزود که بلینکن در سفر خود به پکن "کار بزرگی" انجام داد.

چین و آمریکا روز دوشنبه توافق کردند که رقابت داغ خود را تثبیت کنند تا به درگیری تبدیل نشود؛ اما نتوانستند به هیچ پیشرفت بزرگی دست یابند.

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان سفر دو روزه خود به پکن، به عنوان اولین سفر وزیر خارجه ایالات متحده از سال ۲۰۱۸، گفت که واشنگتن به اهداف خود از این سفر، از جمله مطرح کردن مستقیم نگرانی‌های خود، تلاش برای باز کردن کانال‌های گفت‌وگو و بررسی زمینه‌های همکاری دست یافته است.

اما وزیر آمریکا گفت که این پیشرفت مستقیم و فوری نیست.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه و دوشنبه به پکن سفر کرد و در آخرین روز با شی جینپینگ رئیس جمهوری چین دیدار و با وی پرونده‌هایی در زمینه اقتصاد، امنیت غذایی، آب و هوا و بسیاری از مسائل بین‌المللی منطقه‌ای، از جمله درگیری در اوکراین، مساله تایوان و موارد دیگر رایزنی کرد.

این در حالی است که کاخ سفید این دیدار را "گامی خوب به جلو" توصیف کرد. کارن ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید گفت که پیام عمومی بلینکن تاکید بر اهمیت حفظ کانال‌های ارتباطی باز برای کاهش خطر بود.

بلینکن نیز پیش از ترک چین گفت: «روابط در دوره بی‌ثباتی قرار داشت و هر دو طرف نیاز به کار برای تثبیت آن را تشخیص دادند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha