• سه‌شنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402033019503
  • خبرنگار : 71661

روزنامه آلمانی: شاید انفجار خط لوله آمونیاک کار اوکراین باشد

روزنامه آلمانی: شاید انفجار خط لوله آمونیاک کار اوکراین باشد
خط لوله انتقال آمونیاک

روزنامه بیلد آلمان گزارش داد که شاید انفجار اخیر خط لوله انتقال آمونیاک در اوکراین بخشی از تاکتیک خرابکارانه کی‌یف باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه بیلد، این احتمال وجود دارد که نیروهای اوکراینی عامدانه بخشی از خط لوله انتقال آمونیاک تولیاتی - اودسا در منطقه خارکوف اوکراین را منفجر کرده باشند تا از سودرسانی آن به روسیه جلوگیری کنند.

به گزارش اسپوتنیک، این انفجار در پنجم ژوئن (۱۵ خرداد) روی داد و به این خط لوله در منطقه مرزی اوکراین و روسیه آسیب زد.

این خط لوله کود تولید شده در روسیه را به بندر اودسا در اوکراین می‌رساند تا از آنجا با کشتی به دیگر نقاط جهان منتقل شود؛ اما با شروع جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، فعالیت این خط لوله متوقف شده است.

روسیه مکرراً درخواست کرده تا فعالیت این خط لوله تحت قرارداد غلات دریای سیاه - که با میانجی‌گری سازمان ملل متحد و ترکیه منعقد شد - مجدداً ازسرگرفته شود. پس از این واقعه، کرملین هشدار داد که تخریب این کانال ارتباطی می‌تواند آینده توافق صادرات غلات را به خطر بیندازد.

مسکو و کی‌یف با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل توافقی امضا کرده‌اند که بر اساس آن، صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه جریان داشته باشد. سازمان ملل و ترکیه میانجیگر امضای توافق صادرات غلات دریای سیاه شدند تا بحران جهانی غذا - که با حمله روسیه به اوکراین شدت گرفته - بهبود یابد.

به گزارش بیلد، وزارت دفاع آلمان با استناد بر گزارش تحلیلگران خود باور دارد که نمی‌توان «نقش اوکراین در تخریب این خط لوله» را به‌عنوان یکی از گزینه‌های ممکن در نظر نگرفت. در این گزارش که «تنها برای کاربری رسمی» تدوین شده آمده است که این خط لوله از خاک اوکراین عبور می‌کند و رفع انسداد آن برای روسیه منافعی خواهد داشت.

این روزنامه آلمانی همچنین به دیگر مواردی پرداخته که ممکن است اوکراین در آن نقش خرابکارانه ایفا کرده باشد؛ از جمله ایجاد اختلال در ترافیک ریلی در یک مسیر اصلی که به قلمرو اوکراین ختم می‌شود.

این روزنامه همچنین به طور مشخص به منطقه زاپوریژیا اشاره کرد. خطوط راه‌آهن شبه‌جزیره کریمه هم هدف حمله قرار گرفته‌اند. وزارت دفاع آلمان باور دارد که نیروهای اوکراینی ممکن است کیلومترها دورتر از خطوط مقدم، در قلمروهایی که تحت کنترل نیروهای روسیه هستند مشغول عملیات باشند.

چهار منطقه «زاپوریژیا، دونتسک، لوهانسک و خرسون» که بخشی از خاک اوکراین محسوب می‌شوند، در اواخر سال ۲۰۲۲ با برگزاری همه‌پرسی توسط نیروهای روسیه، به خاک این کشور ضمیمه شدند. روسیه در سال ۲۰۱۴ نیز شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد.

روسیه و اوکراین یکدیگر را به دست‌داشتن در انفجار این خط لوله انتقال آمونیاک متهم می‌کنند.

پس از این حمله، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که اگر لازم باشد، کی‌یف می‌تواند فعالیت این خط لوله را احیا کند. وزارت خارجه روسیه گفته است که این واقعه را در مذاکرات تمدید توافق غلات لحاظ خواهد کرد؛ توافقی که قرار است در هفدهم ژوئیه منقضی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha