• سه‌شنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402033019727
  • خبرنگار : 71628

عنایتی: امنیت منطقه با کشورهای آن تامین می‌شود

عنایتی: امنیت منطقه با کشورهای آن تامین می‌شود

دستیار وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با توجه به تاثیر ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی بر مناسبات منطقه‌ای گفت که این دو کشور می‌توانند از طریق گفت‌وگو، دیدگاه‌های مناسبت‌تری نسبت به توسعه مناسبات دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای داشته باشند.

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین، علیرضا عنایتی، مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه و دستیار وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با این شبکه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی در ماه‌های اخیر، به نظر می‌رسد که فضای جدید و مثبتی در حال شکل‌گیری در منطقه است، ارزیابی او از این الگوی جدید گفتمان و تعامل میان کشورهای منطقه چیست، گفت: این تنها روشی است که می‌تواند در  منطقه خلیج فارس و شاید برای دیگر مناطق هم مفید و موثر باشد. ایران و عربستان می‌توانند از طریق گفت‌وگو دیدگاه‌های مناسبت‌تری نسبت به توسعه مناسبات دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای داشته باشند.

عنایتی ادامه داد: این فقط یک مفهوم نیست و با توجه به امکاناتی که وجود دارد و زمینه‌هایی که هست، مثلا در بخش هتل‌داری یا کارخانه‌جات یا امنیت غذایی یا شیلات، در این زمینه‌های کاملا امکان سرمایه‌گذاری از طرف عربستان در ایران وجود دارد.

او در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال  که از نظر او کشورهای منطقه باید چه پاسخی به سیاست‌های مداخله‌جویانه و هژمونیک آمریکا در منطقه بدهند که موجب ثبات زدایی شده است، گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران بر این معتقدیم که امنیت با کشورهای منطقه تامین می‌شود. ابزارهایی که آمریکا در منطقه استفاده کرده است، مانند تحریم‌های یک‌جانبه و حضور نظامی ، بر خلاف منافع کشورهای منطقه رقم خورده است، اگرچه آمریکا چیزی خلاف این را ادعا می‌کند.

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به این که چه نظری درباره نقش چین در ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی دارد، گفت: ما از نقش چین در این خصوص تشکر می‌کنیم. این اقدام با حضور وزرای امور خارجه ایران و عربستان سعودی در پکن دنبال شد و ما امیدواریم که با ادامه همکاری‌های ایران و عربستان در منطقه، همچنین با همکاری‌هایی که ما با دولت دوست جمهوری خلق چین داریم، بتوانیم بهتر و بیشتر شاهد این موقعیت‌ها در جهت توسعه منطقه و همکاری‌های منطقه باشیم. مجددا از نقش دولت محترم چین در این باره تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha