• چهارشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۱
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1402033120144
  • خبرنگار : 71567

تعداد دانشگاه‌های کشور کاهش می‌یابد

تعداد دانشگاه‌های کشور کاهش می‌یابد

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم ضمن اعلام خبر کاهش تعداد دانشگاه های کشور به ۴۰۰ دانشگاه، گفت: در حال حاضر ۲ هزار ۱۸۳ مرکز آموزش عالی در کشور داریم که با اجرای طرح آمایش آموزش عالی این دانشگاه‌ها ادغام شده و تعداد آنها به ۴۰۰ دانشگاه کاهش می‌یابد.

دکتر محمد مهدی دهقان در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب، با تاکید بر اینکه وزارت علوم به هیچ عنوان دنبال گسترش مراکز آموزشی جدید نیست، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲ هزار ۱۸۳ مرکز آموزش عالی در کشور داریم که البته این مراکز با احتساب واحدهای دانشگاه هایی نظیر پیام نور محاسبه می شوند که خود به تنهایی بیش از ۴۰۰ واحد آموزشی دارد.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی تاکید کرد: برنامه ما در طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه آزاد به این سمت حرکت می‌کنیم که بتوانیم به ۳۲ واحد استانی برسیم به این معنی که هر استان یک دانشگاه داشته باشد و واحدهای دانشگاه آزاد در دانشگاه استانی ادغام شوند. این برنامه برای سایر دانشگاه‌ها نیز اجرایی خواهد شد به طور مثال ما در دانشگاه پیام نور بیش از ۴۰۰ واحد دانشگاهی داریم که هر کدام از این مراکز یک موسسه آموزش عالی مستقل محسوب می شوند که با اجرای طرح آمایش این واحدهای دانشگاهی با توجه به تعداد اعضای هیات علمی، داوطلبان ورودی، نیازها و ظرفیت های موجود در واحد استانی ادغام شوند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: با اجرای طرح آمایش عالی هر دانشگاهی در مراکز استان ها یک مرکز مستقل خواهند داشت و سایر واحدهای اقماری در این مرکز ادغام می شوند تا عملا سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی ها در یک دانشگاه استانی انجام شود.

دکتر دهقانی تاکید کرد: بنای شورای گسترش آموزش عالی این است با اجرای طرح آمایش آموزش عالی، با ادغام مراکز و واحدهای آموزش عالی در کشور از ۲ هزار و ۱۸۳ دانشگاه در کشور به حدود ۴۰۰ دانشگاه برسیم.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم یادآور شد: برنامه آمایش مراکز آموزش عالی در حال حاضر در تمامی زیرنظام ها آغاز شده است. به طوریکه دانشگاه آزاد این برنامه را به اتمام رسانده و تا یک ماه آینده برای تصویب به شورای گسترش ارائه خواهد داد و قطعا تا پایان دولت این برنامه به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۳-۳۱ ۰۹:۳۳

گسترش قارچ گونه ی مراکز آموزشی قطعا درست نیست، دانشگاه آزاد بدلیل سودده نبودن مراکز شهرستانی قصد تعطیلی این مراکز را دارد و مبنای علم دوستانه ندارد، درستش این است که دانشگاه آزاد مراکز استانی را به دانشگاه‌های دولتی بفروشد و در شهرستان‌های مستعد سرمایه گذارای کند و از تجمع دانشگاهی در مراکز استان‌ها جلوگیری شود. و شهرستان ها محروم نشوند.

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۳۱ ۱۱:۴۰

کار جالبی نیست تعطیلشون کنید

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۳۱ ۱۱:۵۲

با سلام بهترین راهکار ادغام واحدهای دانشگاه ازاد در مراکز استانها هست چون دیگر جامعه از مدرک گرایی اشباع شده و برای کشور هزینه زیادی ایجاد کرده و تحصیل کرده های با مدرک دکترای غیر کاربردی باعث هدر رفت سرمایه های نیروی انسانی و مالی شده‌اند. دیگر جامعه کشش مدارک دکترا و ارشد و....مثلا برای پست های متصدی اداری ندارد

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۳۱ ۱۴:۰۵

ای کاش قبل از اینکه فاجعه ای بنام بیکاری گسترده تحصیل کردگان و دانشگاه های الکی بوجود بیان قبلا اینکارو کرده بودن، الان که این همه جوان تحصیل کرده بیکار از لیسانس تا فوق لیسانس و دکتری داریم ولی متاسفانه اصلا کاری براشون نداریم، یا مجبورن در کارهای دیگه مشغول بشن یا با حقوق های اندک و خنده دار و حتی زیر پایه حقوق اداره کار در شرکت ها مشغول بشن

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۳۱ ۱۴:۴۵

بسیار عالی

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۳۱ ۱۷:۳۵

دانشگاه آزاد و پیام نور و از این دست، کیفیت آموزشی و پرورشی و علمی کمتر از دبیرستان دارند. کمیت خنده آور و تاسف بار دو هزاری، چنین کیفیتی را در پی دارد

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۳۱ ۱۹:۱۲

بسیار خوبست. بجای اینهمه دانشگاه، مراکز آموزش حرفه ای را توسعه دهند.

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۳۱ ۲۱:۵۹

بجای اینکه این همه هزینه برای دانشگاه ها بشه که پنجاه درصدش بی نتیجه هست باید برای مدارس هزینه بشه نه اینکه مدارس شبیه زندان با تراکم بالا در کلاس ها باشه اصلا آدم مدرسه دولتی میره دلش میگیره انقد که فضا کوچیک هست و تراکم بالا و اصلا فضایی برای اکثر فعالیت های آموزشی و تفریحی برای دانش آموزان نیست