• پنجشنبه / ۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1402040100143
  • خبرنگار : 71604

ویدئویی از رقص نور خورشید در سرتاسر زمین

ویدئویی از رقص نور خورشید در سرتاسر زمین

یک ویدیوی جدید نشان می‌دهد که چگونه شیب زمین در طول سال تغییر می‌کند و باعث می‌شود که در حین گردش سیاره به دور خورشید، روزها از شمال به جنوب طولانی یا کوتاه شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، نیم‌کره شمالی در روز ۲۱ ژوئن، طولانی‌ترین روز سال را تجربه کرد زیرا سیاره ما در ساعت ۱۰:۵۷ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی به لحظه انقلاب تابستانی رسید.

انقلاب تابستانی لحظه‌ای است که نیم‌کره شمالی زمین بیشتر به سمت خورشید متمایل می‌شود و بدین ترتیب، بیشترین نور خورشید را در طول روز دریافت می‌کند. در نتیجه، آن نیمه سیاره که فصل تابستان در اوج خود است، طولانی‌ترین روز را تجربه می‌کند.

در حالی که نیم‌کره شمالی در آفتاب غرق می‌شود، نیم‌کره جنوبی در تاریک‌ترین روز زمستانی خود به سر می‌برد. از روز بعد، روز نیم‌کره جنوبی شروع به طولانی شدن می‌کند و این در حالی است که نیم‌کره شمالی دقایقی از نور روز را از دست می‌دهد.

ویدئوی جدیدی که توسط «سایمون پراود»(Simon Proud)، دانشمند «مرکز ملی رصد زمین»(NCEO) در بریتانیا منتشر شده است، خط پایان‌دهنده را نشان می‌دهد که مرز بین روز و شب در طول سال است.

پراود در یک توئیت نوشت: این ویدئو که با استفاده از ماهواره متعلق به «سازمان بهره‌برداری از ماهواره‌های هواشناسی اروپا«(EUMETSAT) ساخته شده است، نحوه حرکت خورشید را در طول سال نشان می‌دهد. این ویدیو با استفاده از ۳۶۵ عکس ساخته شده است که همه در ساعت ۶ صبح هر روز طی سال گذشته گرفته شده‌اند.

حرکت ظاهری خورشید بر فراز زمین، ناشی از چرخش زمین به دور محورهای کج‌شده‌اش است؛ به این معنی که کمانی که خورشید در آسمان می‌کشد، روز به روز تغییر می‌کند و در نیم‌کره شمالی، از انقلاب زمستانی در دسامبر تا انقلاب تابستانی در ژوئن بزرگتر می‌شود.

این ویدئو، زنجیره‌ای از تصاویر ثبت‌شده توسط ماهواره هواشناسی اروپا موسوم به «متئوست»(Meteosat) است که سیاره را از مدار زمین‌ایستا مشاهده می‌کند. این مدار در ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha