• پنجشنبه / ۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1402040100189
  • خبرنگار : 71573

«سه‌نقطه» برای پرسپولیس

«سه‌نقطه» برای پرسپولیس

چهل و یکمین شماره از «مکتوب طنز [+جد] فارسی سه‌نقطه» ویژه تیم پرسپولیس منتشر شد.

به گزارش ایسنا، امید مهدی‌نژاد، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه سه‌نقطه درباره این شماره که به پرسپولیس اختصاص یافته و شماره بعدی که درباره استقلال است، نوشته است: «در کشور مرده‌بادها و زنده‌بادها، از فوتبال نوشتن کار راحتی نیست، آن‌هم برای مجله‌ای که رسالت و نیتش ورزشی‌نویسی نبوده و نیست. مجله «سه‌نقطه» به شماره چهل و یکم و حتی دومش رسیده و وسط این همه جاروجنجال فوتبالی، غیرفوتبالی و حضور نساجی در لیگ قهرمانان آسیا، جزیره‌ای ممنوعه ساخته تا به متن و حاشیه سرخابی‌های پایتخت بپردازد.

شماره پرسپولیس و استقلال تقدیم می‌شود به تمام مردانی که زندگی‌شان در راه فخرآوری برای باشگاه‌ها سوخت، چه مردانی که ممکن است هنوز هم روی بیلبوردهای شهر به شما لبخند بزنند، چه آن‌هایی که تاریخ فوتبال با همه عظمتش از پایان داستانشان بی‌خبر است.

در این دو شماره خارج از مستطیل نشسته‌ایم و راوی بی‌طرف غم‌ها و شادی‌های دو تیم پایتخت بودیم. نه روی واقعیت‌های زندگی علی عبده چشم بستیم، نه در مقابل کودتاهای سرخ سکوت کردیم، هم جای آن چک برگشتی پنجاه‌هزارتومانی کنج صندوق مامان مهین هزار بار مچاله شدیم، هم پابه‌پای ابرهای غم‌زده آسمان بیمارستان ایران‌مهر برای اسطوره آبی‌ها باریدیم. این دو شماره چیزی بیشتر از هواداری است، فرقی نمی‌کند ممدبوقی استادیوم را دست گرفته باشد، یا مشدحسن چلویی توی رستورانش سینی‌سینی خرجِ برد تیمش را بدهد، ما راوی دهن‌دوخته‌ایم و نظاره‌گر، امید داریم که شما فرهیخته ارجمند - که دنیای غریب فوتبال و پیچیدگی‌هایش را می‌شناسید - هم با غم‌ها، شادی‌ها و جنجال‌های این دو شماره همراه شوید. مشتاقانه چشم‌به‌راه نقد و نظرات شما خواهیم بود.»

این شماره با یادداشتی از ابراهیم افشار با عنوان «توپ هیچگاه از طرفی که فکر می‌کنید نمی‌آید» آغاز می‌شود و سپس در بخش «آنچه گذشت» این مطالب را می‌خوانیم: «مرد موقرمزی که اسم پرسپولیس از زبانش نمی‌افتاد» (درباره علی عبده و تأسیس باشگاه سرخپوشان) نوشته ابراهیم افشار و «پرسپولیس، نامی که عوض نشد» (مروری بر تاریخچه باشگاه پرسپولیس) نوشته محمدحسین عباسی.

 بخش سرخ‌پوش‌ها هم با این مطالب همراه است: «مرثیه‌ای برای آرمانشهر تختیِ فوتبال» (درباره منصور امیرآصفی، پرویز قلیچ‌خانی و علی‌ پروین)، «ستاره‌ای که سلطان شد» (درباره علی پروین)، «ممدها دنیا را گرفته بودند» (درباره آلن راجرز؛ اولین مربی خارجی پرسپولیس)، «وارث آرزوهای خفته در اجاق‌های نعل‌اسبی» (درباره علی دایی)، «عشق افلاطونی در میدان نیروهای هوایی» (درباره محمدرضا خلعتبری)، «یک بلاهت عاشقانه پنجاه‌هزارتومانی» (درباره مجتبی محرمی) از ابراهیم افشار، «خارج‌هایی که می‌شناسیم، خارج‌هایی که نمی‌شناسیم» (مروری بر تیم‌های لژیونرهای سرخپوش) نوشته مجتبی هاشمی و «توپ امضاشده پلنگ موزامبیک در مغاره استانبول تهران» (درباره میزبانی پرسپولیس دهه پنجاه از باشگاه‌های نامدار جهان) نوشته ابراهیم افشار.

 «در حسرت مرام شرط‌بندی‌های زیر ساعت امجدیه» (درباره نشریات هواداری پرسپولیس) نوشته سعید مروتی نیز در بخش میعادگاه دکه و «۱۲ شاخه‌ای که خموشی‌اش گناه بود» (درباره ممدبوقی) نوشته ابراهیم افشار و «پرسپولیسی‌های مخصوص» در روی سکو درج شده‌اند.

 در بخش سرخابی‌ها هم مطالبی از مجتبی هاشمی و ابراهیم افشار با عنوان «نحسی سیزده و آن نفرین شش‌تایی» (مروری بر دربی‌ها، چهره‌ها و حواشی آن‌ها از آغاز تاکنون) و «بوی خون در نبر عواطف و عضله‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها» (داستانک‌ها و ناداستان‌هایی از چهارده دربی سرخابی) چاپ شده است.

 شماره جدید این نشریه در ۲۲۰ صفحه و با قیمت ۱۷۵ هزار تومان منتشر شده است.

  انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha