• پنجشنبه / ۱ تیر ۱۴۰۲ / ۲۰:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402040100425
  • خبرنگار : 71659

سفارت چین در واشنگتن: اظهار بایدن علیه جین‌پینگ، تحریک سیاسی است

سفارت چین در واشنگتن: اظهار بایدن علیه جین‌پینگ، تحریک سیاسی است

نماینده هیئت دیپلماتیک چین در واشنگتن از دولت آمریکا خواست اظهارات جو بایدن علیه شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین را رد کند، «در غیر این صورت، ایالات متحده با عواقب کارهایش مواجه خواهد شد».

به گزارش ایسنا، شبکه سی ان ان به نقل از نماینده هیئت دیپلماتیک چین در واشنگتن گزارش داد که سخنان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین یک «تحریک سیاسی» است.

این شبکه تلویزیونی به نقل از این مقام مسئول نوشت: در گذشته، بایدن به صراحت گفته بود که ایالات متحده به نظام چین احترام می گذارد و به دنبال تغییر آن نیست، اما اظهارات غیرمسئولانه اخیر رئس جمهور آمریکا علیه نظام سیاسی چین رئیس جمهور این کشور، صداقت طرف آمریکایی را زیر سوال برده است.

این دیپلمات از واشنگتن خواست اظهارات جو بایدن را رد کند، «در غیر این صورت، ایالات متحده با عواقب کارهایش مواجه خواهد شد».

بایدن روز سه‌شنبه، یک روز پس از سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به پکن برای بهبود روابط دوجانبه، رئیس جمهوری چین را «دیکتاتور» خواند.

بایدن که در یک گردهمایی حامیان مالی در کالیفرنیا شرکت کرده بود، گفت که شی از زمانی که یک بالن مشکوک جاسوسی چینی در اوایل سال جاری در حریم هوایی ایالات متحده ساقط شد، بسیار خشمگین است.

بایدن گفت: «دلیل اینکه شی جین‌پینگ از سرنگونی بالن بسیار ناراحت شد، این بود که او نمی‌دانست بالن مذکور وارد حریم هوایی ما شده است. این یک شرمساری بزرگ برای دیکتاتورها است».

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به «دیکتاتور» خواندن شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که وجود اختلافات بین واشنگتن و پکن طبیعی است.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز چهارشنبه گفت: نباید تعجب آور باشد که ما با چین تفاوت ها و اختلافات داریم. رئیس جمهور مطمئن است که دیپلماسی، از جمله سفر اخیر وزیر امور خارجه، راهی مسئولانه برای مدیریت تنش ها و توضیح موارد سوء تفاهم و اجتناب از اشتباهات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha