• جمعه / ۲ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402040200647
  • خبرنگار : 71610

تبادل نقش عربستان و امارات جهت پیاده سازی طرح آمریکا برای تجزیه یمن

تبادل نقش عربستان و امارات جهت
پیاده سازی طرح آمریکا برای تجزیه یمن

یک رسانه عرب زبان در یادداشتی نوشت که عربستان سعودی و امارات در رأس ائتلاف متجاوز عربی همزمان با کاهش تنش در جبهه‌های درگیری درحال پیش بردن طرح آمریکا برای تجزیه یمن هستند و در این راستا با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، شبکه المسیره در یادداشتی به قلم «اسماعیل المحاقری» در این باره نوشته است: ائتلاف متجاوز به دلیل نداشتن گزینه‌های نظامی درصدد کاهش تنش و آرام کردن جو در جبهه‌های رویاروی مستقیم با نیروهای مسلح یمن است؛ اما همزمان تحت نظارت و حمایت آمریکا، جنگ اقتصادی و پروژه‌های تفرقه و تجزیه یمن را پیش می‌برد. در این زمینه، عربستان در استان حضرموت درحال فعالیت است و امارات نیز در چند استان دیگر در جنوب یمن این طرح را پیش می‌برد.

طبق این گزارش، اخیرا و با حضور نماینده عالی ائتلاف متجاوز، تشکیل شورای موسوم به «شورای ملی حضرموت» اعلام شد که دستور کار سیاسی آن مشابه ماموریت شورای انتقالی جنوب یمن مورد حمایت امارات برای برهم زدن تمامیت ارضی و استقلال یمن است.

المسیره نوشت: بادهای حضرموت آنچنان که کشتی‌های شورای انتقالی می‌خواستند، نوزیدند و در حال حاضر رقیب دیگری هم شکل گرفته است که همین شعارها را برای به دست گرفتن تسلط بر این استان و مدیریت امور اقتصادی، سیاسی و امنیتی آن مطرح می‌کند.

همچنین اقدامات عربستان سعودی برخلاف انتظارات اخوان المسلمین در یمن بوده و در شرایط فعلی تنها مساله زمان برای رها کردن این گروه توسط عربستان در حضرموت مطرح است و قرار است که ریاض نظامیان موسوم به «سپر ملی» را جایگزین این گروه کند.

نویسنده یادداشت معتقد است: این اقدام به پروژه انحصار حاکمیت شهرهای جنوبی و شرقی یمن و تسلط بر ثروت آنها ضربه می‌زند، موضوعی که شورای انتقالی جنوب یمن نسبت به آن ابراز ناراحتی و نارضایتی کرده است.

«فرج البحسنی»، معاون عیدروس الزبیدی، معاون رئیس شورای ریاستی یمن گفته است که تشکیل شورای مذکور از هم گسیختگی، چندپارگی و تشویش بیشتری را در پی خواهد داشت.

به دور از اختلافات سعودی و اماراتی در مدیریت جنگ و ایجاد تشکیلات مسلح برای خود، اراده آمریکا سنگ محک برای کنترل روابط عوامل دست نشانده است و در همین زمینه خواسته آمریکا این است که یمن به دو جزء تجزیه نشود و به جای آن پروژه فروپاشی، چند پاره کردن و ایالتی کردن این کشور به عنوان هدف اصلی آغاز تجاوز به یمن پیش برده شود.

المحاقری در ادامه می‌گوید: عربستان سعودی به دلیل مجاورت استان غنی حضرموت با مرزهای شرقی این کشور بوده و بزرگترین و ثروتمندترین استان در میان استان‌های جمهوری یمن است، جاه طلبی‌های قدیمی و تجدید شده‌ای در حضرموت دارد؛ اما این مساله چشم طمع غرب را به حاشیه نبرده و امروز مبادله نقش میان ریاض و ابوظبی برای اجرای این پروژه را از چشم هیچ فردی پنهان نمی‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha