• شنبه / ۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402040301222
  • خبرنگار : 50107

مهمترین عوامل دوام خانواده در یک نظرسنجی مطرح شد

اول عشق بعد درآمد اقتصادی؛ مهمترین عامل دوام خانواده

اول عشق بعد درآمد اقتصادی؛ مهمترین عامل دوام خانواده

ایسنا/خراسان رضوی مدیر مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: طی یک نظرسنجی مهمترین عواملی که باعث دوام خانواده می‌شود در مرحله اول عشق و علاقه و در مرحله دوم داشتن درآمد کافی عنوان شده است.

راضیه آذرنیا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نگرش جوانان  نسبت به ازدواج و فرزندآوری اظهار کرد: زمستان سال گذشته نظرسنجی تلفنی از ۴۰۰ نفر افراد ۱۸ تا ۴۰ سال مشهدی که هرگز ازدواج نکرده بودند انجام شد. در این نظرسنجی ۵۳.۲ درصد نمونه مورد بررسی پسر و ۴۶.۸ درصد دختر بوده‌اند.

وی افزود: ۴۸.۹ درصد دارای تحصیلات کاردانی و کارشناسی، ۴۲.۹ درصد دیپلم و متوسطه، ۶.۸ درصد کارشناسی ارشد و بالاتر و ۱.۵ درصد کمتر از دیپلم داشته‌اند. میانگین سنی افراد مورد بررسی ۲۸ سال، کم‌سن‌ترین فرد پاسخگو ۱۸ ساله و مسن‌ترین فرد ۴۰ ساله بوده‌اند. ۵۸.۶ درصد در گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال، ۲۱.۸ درصد در سنین ۲۵ تا ۳۵ سال و ۱۹.۵ درصد بیشتر از ۳۵ سال داشته‌اند.

آذرنیا با بیان اینکه ۶۶.۹ درصد افراد مجرد داشتن فرزند را در زندگی باعث خوشبختی می‌دانند، عنوان کرد:۳۳.۱ درصد در این مورد پاسخ منفی داده‌اند. ۷۶.۳ درصد افراد مجرد تعداد فرزند مناسب را برای یک زندگی مشترک یک و یا دو فرزند، ۱۴.۹ درصد ۳ فرزند،۵.۲ درصد ۴ فرزند و بیشتر را مناسب می‌دانند. ۳.۵ درصد نیز اصلا در زندگی مشترک موافق وجود فرزند نبوده‌اند.

مدیر مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: مهمترین عواملی که باعث دوام خانواده می‌شود از نظر ۲۵.۹ درصد پسران و ۲۲.۷ درصد دختران عشق و علاقه بوده است. در مرحله دوم داشتن درآمد کافی با ۱۸.۲ درصد از سوی پسران و ۱۶.۱ درصد از سوی دختران عنوان شده است. عامل سوم دوام خانواده به نظر پسران هم‌سطح بودن با ۱۱.۱ درصد و از سوی دختران شناخت تفاوت‌ها و احترام به آن‌ها با ۱۴.۵ درصد بیان شده است.

وی ادامه داد: ۱۳.۲ درصد دختران و ۸.۸ درصد پسران علایق مشترک و درک نیازهای طرف مقابل، ۸.۸ درصد پسران و ۹.۶ درصد دختران باورهای مذهبی مشترک،۹.۱ درصد پسران و ۵.۸ درصد دختران روابط جنسی رضایت‌بخش، ۴.۹ درصد پسران و ۲.۵ درصد دختران داشتن فرزند و ۲.۱ درصد پسران و ۴.۵ درصد دختران تقسیم وظایف خانه را موجب دوام خانواده عنوان کرده‌اند.

آذرنیا بیان کرد: مهمترین دلایل عدم ازدواج در بین پسران به ترتیب  بالا بودن هزینه زندگی مشترک (۳۲ درصد)، بالا بودن هزینه‌های مربوط به ازدواج (۲۱ درصد) و  پیدا نکردن همسر دلخواه (۱۹ درصد ) بوده است. در رتبه‌های بعدی نداشتن شرایط سنی و تحصیلی مناسب برای ازدواج (۷ درصد)، ترس از مسئولیت‌های زندگی (۷.۱ درصد )، بی‌اعتمادی به جنس مخالف (۶ درصد)، بالا بودن سطح انتظارات طرف مقابل و محدودیت‌های ناشی از زندگی متاهلی عنوان شده است.

مدیر مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: دلایل عدم ازدواج از سوی دختران نیز شرایط نامناسب به لحاظ سنی و تحصیلی( ۴۰.۵درصد)، پیدا نکردن همسر دلخواه (۲۷.۴درصد) و ترس از ازدواج ناموفق (۱۰.۷درصد)  بوده است. همچنین بالا بودن توقعات خانواده‌ها (۶ درصد)، داشتن برادر یا خواهر بزرگتر و مجرد(۴.۸)، محدودیت‌های زندگی متاهلی (۳.۶ درصد)، بی‌اعتمادی به جنس مخالف(۳.۶ درصد) و ترس از مسئولیت‌های زندگی (۳.۶ درصد) عنوان شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۷۱.۴ درصد دختران و ۶۱.۹  پسران در پاسخ به این سوال که تصمیم شما در مورد ازدواج در آینده چیست بیان کرده‌اند که در آینده تصمیم به ازدواج داشته و حتما ازدواج خواهند کرد. ۲۶.۵ درصد دختران و ۳۲.۱ درصد پسران اظهار داشتند که مطمئن نیستند در آینده ازدواج کنند. ۲ درصد دختران و ۶ درصد پسران نیز پاسخ داده‌اند که در آینده تصمیمی برای ازدواج ندارند و اصلا ازدواج نخواهند کرد.

آذرنیا با اشاره به اینکه دختران و پسرانی که در آینده تردید به ازدواج داشته‌اند شرایط اقتصادی نامناسب  را مهمترین دلیل این تردید عنوان کرده‌اند، تصریح کرد: این افراد بیان کرده‌اند که در صورت بهبود شرایط اقتصادی به ازدواج فکر خواهند کرد.

مدیر مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: از افراد مجرد سوال شده است که اگر ازدواج کنید و امکانات مادی فراهم باشد، مایل به داشتن چند فرزند هستید؟۵۵.۱ درصد افراد تمایل به ۲ فرزند، ۱۹.۳ درصد یک فرزند، ۱۵ درصد سه فرزند و ۷.۱ درصد افراد مجرد نیز  تمایل به داشتن ۴ فرزند داشته‌اند. ۳.۱ درصد نیز تمایلی به داشتن فرزند نداشته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha