• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402040401729
  • خبرنگار : 50024

تشریح اقدامات صورت گرفته برای مقابله با بیابان زایی در محدوده تالاب صالحیه البرز

تشریح اقدامات صورت گرفته برای مقابله با بیابان زایی در محدوده تالاب صالحیه البرز

ایسنا/البرز معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: هویت گذاری تعدادی از شترهای اطراف تالاب صالحیه به نوعی برای افراد بومی حق ایجاد کرده و بار مضاعفی به عرصه تالاب وارد می‌کند.

مهدی میردار هریجانی در گفت‌وگو با ایسنا  با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته اقداماتی از جمله کاشت نهال برای مقابله با بیابانزایی در محدوده تالاب صالحیه صورت گرفت، اظهار کرد: سال ۹۸ شاهد وقوع سیلابی در محدوده این تالاب بودیم و همین باعث شد بخشی از پروژه بیابان زدایی زیرآب برود و عملا بخشی از آن ابتر بماند.

وی با بیان اینکه اغلب نهال‌های کاشته شده در محدوده تالاب صالحیه گونه‌های بیابانی بودند، گفت: سیلاب اتفاق افتاده بخش زیادی از این نهال‌ها را از بین برد و به نوعی هزینه‌های انجام شده را هم به هدر داد.

وی توضیح داد: در حال حاضر اداره کل منابع طبیعی برنامه‌ای برای کاشت نهال در اطراف تالاب صالحیه ندارد و بیشتر بر روی قرق عرصه، مدیریت چرا و ساماندهی وضعیت چرای دام‌های فاقد مجوز به ویژه شترهای سرگردان تمرکز دارد.

این مسئول تاکید کرد: تعدادی از شترهای سرگردان این منطقه به روستانشینان البرز تعلق دارد و بخشی هم مربوط به دامداران استان‌های همجوار از جمله قزوین است.

وی با بیان اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته تقریبا هزار شتر در محدوده تالاب صالحیه چرا می‌کند، گفت: از این تعداد ۳۵۰ شتر به البرز تعلق دارد که ۲۵۰ نفر از آنها تا کنون هویت گذاری شده‌اند.

میردارهریجانی تاکید کرد: هویت گذاری بخشی از این شترها به نوعی برای افراد بومی حق ایجاد کرده و  بار مضاعفی به عرصه تالاب وارد می‌کند.

وی بیان کرد: صاحبان این شترها، چراندن دام‌های خود در این عرصه را حق طبیعی خود می‌دانند و همین باعث نابود شدن پوشش گیاهی این منطقه شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: برای اینکه ظرفیت واقعی و استاندارد چرای دام در محدوده تالاب مشخص شود باید بررسی دقیق و کارشناسی انجام شود تا از فشار مضاعفی که در حال حاضر به واسطه چرای بی رویه بر عرصه های طبیعی این محدوده تحمیل شده کم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha