• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402040401773
  • خبرنگار : 50177

سد معشوره مطالبه جدی مردم لرستان

سد معشوره مطالبه جدی مردم لرستان

ایسنا/لرستان سد تنگ معشوره یا گاشمار بعد از گذشت دو دهه از شروع ‌کلنگ‌زنی هنوز بهره‌برداری نرسیده و بهره‌برداری از آن مطالبه جدی مردم لرستان است.

سد معشوره جز طرح‌های پنج‌گانه‌ای بوده که از نتیجه مطالعات دهه ۱۳۰۰ و بعد از رخداد سیلاب عظیم و پرخسارتی که دشت خوزستان را درنوردید، در کنار سد دز، کارون و گتوند جانمایی شده است.

پس از سیل ویرانگر فروردین‌ماه ۱۳۹۸ در لرستان در یک فرایند مطالعاتی و مشارکتی با وزارت نیرو، مجوز نهایی تخصیص آب استان در تاریخ ۲۷ خرداد سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد که بر اساس آن تخصیص سد تنگ معشوره به میزان ۱۸۵ میلیون مترمکعب  شامل ۱۹ میلیون مترمکعب شرب کوهدشت و دلفان، ۷ میلیون مترمکعب صنعت کوهدشت و دلفان، ۷۴ میلیون مترمکعب کشاورزی دشت‌های پلدختر و شیراوند و ۸۵ میلیون مترمکعب برای کشاورزی کوهدشت به همراه ۳۰۰ میلیون مترمکعب حجم کنترل سیلاب ابلاغ شده است و لرستانی‌ها همچنان منتظر سرعت بخشیدن به احداث آن هستند.

احسان کرم‌زاده مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یک سری مشکلات زیست محیطی بر سد معشوره وارد شده بود که مطالعات آن در حال به روز شدن و مطالعه اولیه آن از سوی استان تهیه شده است.

وی ادامه داد: مجوزهای زیست محیطی این سد در بخش استانی قابل حل بوده و کماکان پروژه فعال است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان بیان کرد: چنانچه مجوزهای زیست محیطی این سد اخذ و به روز شود در جبهه‌های مختلف عملیات اجرایی آن شتاب بیشتری خواهد گرفت.

کرم‌زاده با بیان اینکه گام اول در اجرای پروژه سد معشوره تکمیل فرازبند آن بوده که به انجام رسیده است، افزود: تکمیل فرازبند سد سبب مهار سیلاب اخیر شد وگرنه بخش‌های از پلدختر را نابود می‌کرد.

وی یکی از اهداف احداث سد معشوره را علاوه بر کنترل سیلاب، تامین آب شرب پایدار و کشاورزی منطقه عنوان کرد و یادآور شد: چهار شهرستان کوهدشت، چگنی، رومشکان و دلفان تحت پوشش این سد خواهند بود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان تصریح کرد: چنانچه اراضی این مناطق با سد معشوره مشروب شوند بسیاری از مشکلات کشاورزان مناطق مذکور برطرف خواهد شد.

کرم‌زاده گفت: بازدهی اراضی دیم نسبت به آبی یک سوم گزارش شده و متاسفانه این موضوعی است که اهالی این منطقه از آن گلایه دارند و مطالبه جدی آنها احداث سد معشوره(گاشمار) است.

وی خاطرنشان کرد: قطعا احداث سد مذکور در توسعه کشاورزی، صنعت گردشگری و در یک کلام رونق اقتصادی و اشتغال پایدار نقش بسزایی خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha