• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402040401784
  • خبرنگار : 71282

مهارت؛ برگ برنده فارغ التحصیلان دانشگاهی

مهارت؛ برگ برنده فارغ التحصیلان دانشگاهی

کارشناسان معتقدند مهارت آموزی باید به جای مدرک‌گرایی تبدیل به یک دغدغه همگانی شود زیرا مهارت برگ برنده فارغ التحصیلان دانشگاهی است و مهارت آموزی سهم بسزایی در توسعه کارآفرینی و اشتغال پایدار دارد.

به گزارش ایسنا، بیکاری یکی از چالش‌های کشور و بازار کار به شمار می­ رود که می‌تواند آثار و پیامدهای زیان‌باری در جامعه داشته باشد، از این رو چاره‌اندیشی در خصوص کاهش نرخ بیکاری و فراهم کردن بستر اشتغال و کارآفرینی امری ضروری است.

به گفته معاون اشتغال وزارت کار، موضوع اشتغال دانش‌آموختگان یک موضوع فرابخشی است و نمی‌توان توسط یک دستگاه خاص این مشکل و چالش را برطرف و حل کرد.در حال حاضر آموزش های فنی و حرفه‌ای یکی از ابزارهای مهم تربیت نیروی انسانی است که ضمن ارائه مهارت‌های لازم به فرا گیران، آنها را برای ورود به دنیای کسب و کار آماده می‌کند.

مهارت آموزی (Skill Training) به فعالیت­های آموزشی برای فراگیری و تقویت تخصص‌­ها از طریق عادت دادن افراد با تمرین، تکرار، شناخت و آگاهی برای راه اندازی کسب و کار یا به دست آوردن مهارت جدید گفته می­ شود. فرد با به دست آوردن مهارت­‌ها می‌تواند مسیر درست در زندگی را پیدا کند. مهارت آموزی بر زندگی فردی و فعالیت‌های اجتماعی اثرگذار است و موجب ارتقای سطح سلامت رفتاری در فعالیت‌های اجتماعی، تصمیم‌گیری ها و روابط بین فردی می‌شود. همچنین از بروز بسیاری از آسیب­‌های روانی و اجتماعی جلوگیری کرده و فرد را برای دستیابی و رسیدن به هدف اصلی در مسیر مشخصی هدایت می­ کند.

در همین راستا محمود کریمی بیرانوند - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ترویج فرهنگ کار و مهارت‌آموزی را حلقه مفقوده اشتغال فارغ‌التحصیلان کشور عنوان کرده و می‌گوید: یکی از مسیرهای مهم یافتن راه‌حل مسأله بیکاری دانش‌ آموختگان در کشور رسیدن به یک اجماع در سطح سیاست‌گذاری ملی است.

وی گام اول را شناخت دقیق و عمیق مسأله بیکاری دانش‌ آموختگان عنوان کرده و می‌افزاید: خلأ مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان یکی چالش‌های اساسی مسأله بیکاری این قشر است.

به اعتقاد معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موضوع اشتغال دانش‌آموختگان یک موضوع فرابخشی است و نمی‌توان توسط یک دستگاه خاص این مشکل و چالش را برطرف و حل کرد.

مهارت؛ برگ برنده فارغ التحصیلان دانشگاهی
 فرهنگ کار و مهارت‌آموزی حلقه مفقوده اشتغال فارغ‌التحصیلان 

کریمی بیرانوند درعین حال تعداد بیکاران فارغ‌التحصیل را حدود یک‌ میلیون نفر ذکر کرده و می‌گوید: فقدان اطلاعات دقیق و تکمیلی از جمله مدرک تحصیلی، سن، رشته، محل زندگی، تراکم جمعیتی استان‌ها و مهارت‌های تخصصی مهم‌ترین چالش اساسی رفع این مسأله به شمار می‌رود.

درحال حاضر امکان پشت میزنشینی برای همه فارغ التحصیلان فراهم نیست و با محدودیت استخدام در دستگاه‌های دولتی روبه رو هستیم، از این رو دانشجویان در دانشگاه‌ها باید به عنوان افراد خلاق و نیروهای ماهر و کارآفرین تربیت و به صنایع و بنگاه‌های اقتصادی معرفی شوند.کارشناسان معتقدند ترویج فرهنگ مهارت آموزی از مهم‌ترین اهداف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است و مهارت آموزی باید به جای مدرک‌گرایی تبدیل به دغدغه‌ای همگانی شود زیرا مهارت آموزی و مهارت افزایی سهم بسزایی در توسعه اشتغال پایدار و کارآفرینی دارد.

ناصر چمنی - کارشناس بازار کار در گفت و گو با ایسنا، بر لزوم جذب نیروی کار ماهر و توانمند به بازار کار تاکید کرده و می‌گوید: در حال حاضر آمار بیکاری دانش‌ آموختگان بالاست و بسیاری از فارغ التحصیلان پس از صرف سالها درس و تحصیل در دانشگاه بدون آنکه تسلطی به مهارت های مرتبط با رشته دانشگاهی خود داشته باشند به جست و جوی شغل می‌پردازند.

او می گوید: افراد تحصیلکرده بدون مهارت در مقایسه با فارغ التحصیلان ماهر از اشتغال پذیری کمتری برخوردارند، بنابراین مهارت برگ برنده فارغ التحصیلان دانشگاهی به شمار می‌رود.

این کارشناس بازار کار با تاکید بر انطباق و تناسب رشته‌های دانشگاهی با نیاز بازار کار می‌گوید: امروز امکان پشت میزنشینی برای همه فارغ التحصیلان فراهم نیست و با محدودیت استخدام در دستگاه‌های دولتی روبه رو هستیم از این رو دانشجویان در دانشگاه‌ها باید به عنوان افراد خلاق و نیروهای ماهر و کارآفرین تربیت و به صنایع و بنگاه‌های اقتصادی معرفی شوند.

در حال حاضر رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، ارائه آموزش‌های مهارتی غیر رسمی در تربیت نیروی کار ماهر و متخصص در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر است. ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای شاغلان، فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانشجویان، زنان سرپرست خانوار، زندانیان و سربازان وظیفه نقش بسیار تعیین کننده‌ای در رشد اقتصاد و توسعه پایدار کشور دارد.

به گزارش ایسنا، در جامعه امروز فراگیری آموزش‌های مهارتی نقش مهم و تاثیرگذاری در اشتغال پایدار، رشد و رونق تولید و توسعه کارآفرینی دارد. امروز بخش اعظمی از فارغ التحصیلان به دلیل نداشتن مهارت‌های مرتبط با مدرک تحصیلی بیکار هستند و کسب مهارت می‌تواند راهگشای اشتغال آنها در بازار کار باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha