• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402040401788
  • منبع : نمایندگی اردبیل

رئیس جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد:

کشاورزان مراقب بیماری قارچی سفیدک دروغی سیب زمینی باشند

کشاورزان مراقب بیماری قارچی سفیدک دروغی سیب زمینی باشند

ایسنا/اردبیل رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به دلیل بارندگی های مکرر و افزایش رطوبت توام با افزایش دما بیماری قارچی خطرناک سفیدک دروغی سیب زمینی موسوم به فیتوفترا در منطقه شیوع پیدا کرده است و به همین دلیل سیب زمینی کاران استان و تمامی دست اندرکاران تولید می بایست در مبارزه با این بیماری اهتمام لازم را داشته باشند.

نادر تقی زاده چهارم تیر در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: تاکنون در سطح استان بیش از ۱۷ هزار هکتار از اراضی زیر کشت محصول سیب زمینی سمپاشی شده است و در برخی مزارع به کرات این سمپاشی صورت گرفته است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: بدلیل مساعد بودن شرایط جوی و آب و هوایی، احتمال شیوع گسترده تر و فراگیر این بیماری تا ده روز آینده وجود دارد و در صورت سهل انگاری در سمپاشی مزارع قطعاً خسارت جبران ناپذیری به محصول سیب زمینی وارد خواهد شد و به همین دلیل به کلیه سیب زمینی کاران توصیه می شود به صورت مستمر از مزراع بازدید و در صورت مشاهده علائم بیماری از سموم سیستمیک مورد تائید برای مبارزه با این بیماری استفاده نمایند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود افزود: بیشترین میزان تولید محصول سیب زمینی کشور متعلق به استان اردبیل است و رتبه دوم کشوری را از لحاظ تناژ و تولید دارد و به همین جهت در تامین امنیت غذایی و سایر آیتم های اقتصادی در کشور بسیار حائز اهمیت بوده و همچنین اقتصاد و معیشت بسیاری از کشاورزان به این محصول بستگی دارد.

این مقام مسئول در ادامه سخان خود تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان از تمامی امکانات خود برای مبارزه و جلوگیری از گسترش بیماری سفیدک دروغی استفاده خواهد کرد.

وی ضمن اعلام آماده باش برای جهاد کشاورزی استان و کشاورزان منطقه تاکید کرد: تمام امکانات کشوری و استانی را برای کنترل و ریشه کنی این بیماری بسیج کنند و از هیچ اقدامی کوتاهی نکرده و همیشه پای کار باشند تا خسارتی برای کشاورزان زحمتکش وارد نشود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha