• دوشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۲ / ۰۶:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402040402163
  • خبرنگار : 71290

یک کارشناس مطرح کرد

پوتین؛ مورد حمایت بخش عمده‌ای از افکار عمومی روسیه

پوتین؛ مورد حمایت بخش عمده‌ای از افکار عمومی روسیه

یک کارشناس مسائل اوراسیا معتقد است شورش و اعتراض گروه واگنر به یکباره در روسیه اتفاق نیفتاده و از مدت‌ها قبل آن‌ها به دلیل عدم تحقق خواسته‌های‌شان اعتراض خود را اعلام کرده‌ بودند.

حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از شورش واگنرها و تحولات داخلی یکی دو روز اخیر در  روسیه اظهار داشت:‌ واقعیت این است شورشی که در روسیه توسط  ارتش بخش خصوصی انجام شد، همان طور که خودشان اعلام کردند بیشتر به دلیل اختلاف بین پریگوژین و وزارت دفاع بوده است. این گروه از چند ماه قبل نسبت به ناکارآمدی ارتش روسیه گله مندی داشته  و مدعی بودند بودجه‌ها هدر می‌رود و ارتش به درستی از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند. 

وی تصریح کرد: بنابراین چنین اعتراض و شورش یک دفعه اتفاق نیفتاده که بگوییم که آمریکایی‌ها یا ... در آن نقش و دخالت داشته‌اند، این گروه خواسته‌هایی را مطرح کرده بودند که به آن‌ها توجه نشده و محقق نشده است. 

این کارشناس مسائل اوراسیا همچنین بیان کرد: واگنرها از آن دسته گروه‌ها هستند که نظم ناپذیر هستند و اغلب افرادی بوده‌اند که جرم‌های مختلف مرتکب شده و به جای این‌که عفو بگیرند در چنین قالبی فعالیت می‌کنند،‌ لذا وزارت دفاع با آن‌ها قرارداد جداگانه امضا کرده که مسائل مرتبط با آن با مخالفت پریگوژین مواجه شد، گرچه واگنرها مدعی بودند که روسیه ابتدا به مواضع آن‌ها حمله کرده است. 

بهشتی‌پور با اشاره به این که اظهاراتی مطرح می‌شود مبنی بر این‌که آمریکایی‌ها یا انگلیسی‌ها به اختلافات دامن زده‌اند،‌ گفت: باید به این مساله توجه داشت که در واقعیت گروه واگنر خوشنام نیست که مورد استقبال مردم روسیه قرار بگیرد، نظر سنجی‌ها در روسیه نشان می‌دهد هنوز اکثریت قابل توجهی از مردم روسیه از پوتین حمایت می‌کنند و پوتین را نماد اقتدار روس‌ها در برابر غرب می‌دانند. 

وی افزود: همچنین روس‌های افراطی یا کمونیست‌های قدیمی که اکنون دومین حزب پارلمان روسیه هستند از پوتین حمایت می‌کنند، باید این واقعیت را بپذیریم که بخش عمده‌ای از افکار عمومی نیز از او حمایت می‌کنند علی رغم این‌که مخالفین جدی دارد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره حضور پریگوژین در بلاروس نیز اظهار داشت:‌ علی رغم این که رهبر گروه واگنر پس از تماس لوکاشنکو به بلاروس رفته است،‌ اما اعضای آن در روسیه هستند و روسیه نیز اعلام کرده برای شناسایی و نظم دادن به آن‌ها قراردادی را تنظیم خواهد کرد. اما نتیجه این کار هر چه بود ضربه جدی به موقعیت روسیه در جنگ اوکراین بود زیرا واگنرها پیش قراول حمله به اوکراین بودند. 

بهشتی‌پور همچنین درباره شرایط روسیه در جنگ با اوکراین نیز  گفت: باید دید نتیجه را چه چیزی تعریف می‌کنیم، اگر نتیجه آن چیزی باشد که روسیه به‌عنوان  هدفش وقتی به خاک کشور همسایه حمله کرد،  اعلام کرده به این معنا که هدف آن‌ها سرنگونی دولت فاشیستی است و زلنسکی را شخصی متمایل به فاشیست می‌دانند. اما نتیجه این بود که زلنسکی در اوکراین سرنگون نشد. یا این‌که روس‌ها می گفتند به دنبال این هستند تا یک دولت مردمی روی کار آید اما آن‌هم محقق نشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha