• دوشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402040502605
  • خبرنگار : 71234

زنگنه خبر داد

بررسی برنامه هفتم در مجلس از اواسط مرداد

بررسی برنامه هفتم در مجلس از اواسط مرداد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه ضمن تشریح روند بررسی کلیات و جزییات لایحه در این کمیسیون گفت که حداکثر تا اواسط مردادماه گزارش کمیسیون برای بررسی در صحن علنی ارائه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محسن زنگنه در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نشست خبری به تشریح روند بررسی کلیات و جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق پرداخت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه توضیح داد: لایحه برنامه هفتم پس از کش و قوس‌ فراوان توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. برنامه هفتم ریل‌گذاری و تصویری از پنج ساله آینده فراروی کشور است قطعا برنامه توسعه باید منطبق بر واقعیات و آمار و اطلاعات از وضع موجود باشد تا بتواند کشور را در رسیدن به اهداف عالی خود، سند چشم‌انداز و بیانیه گام دوم و همچنین افزایش شاخص‌های توسعه یافتگی کشور یاری کند.

وی در توضیح روند بررسی کلیات و جزییات لایحه برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان از زمان انتشار لایحه پنج روز کاری فرصت دارند تا پیشنهادات خود را بر روی مواد، بندها و تبصره‌های لایحه دولت ثبت کنند. از همان زمان انتشار نیز کمیسیون‌های تخصصی به مدت ۱۰ روز فرصت ارائه پیشنهادات دارند که پنج روز فرصت نمایندگان هم در این مدت مستتر است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از ۱۰ روز گزارش کمیسیون‌ها به کمیسیون تلفیق ارائه می‌شود، طبق آیین‌نامه داخلی کمیسیون تلفیق سه هفته کاری به جز ایام تعطیلات رسمی و جمعه‌ها فرصت بررسی دارند و بعد از سه هفته گزارش کمیسیون تلفیق بارگذاری می‌شود، سپس نمایندگان حداکثر ۱۰ روز فرصت برای ارائه پیشنهادات برای گزارش تلفیق را دارند در نهایت این گزارش با دستور هیات رئیسه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد البته همه این زمان‌ها تا دو برابر قابل افزایش است. بدین معنی که کمیسیون تلفیق می‌تواند حداکثر تا ۶ هفته به بررسی لایحه برنامه بپردازد.

زنگنه اظهار کرد: در روند بررسی لایحه بودجه، ابتدا کلیات در صحن بررسی می‌شود و در صورت تصویب کلیات گزارش به کمیسیون تلفیق برای بررسی جزییات داده می‌شود اما درباره لایحه برنامه روند بدین صورت است که گزارش کمیسیون تلفیق مبتنی بر بررسی کلیات و جزییات است به عبارت ساده‌تر گزارش کمیسیون تلفیق باید ناظر به بررسی کلیات و جزییات لایحه برنامه هفتم باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اضافه کرد: اگر کلیات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد مجلس وارد جزییات می‌شود اما اگر مجلس به کلیات رای نداد با نظر مجلس شورای اسلامی لایحه به دولت باز گردانده می‌شود یا این‌که برای اعمال اصلاحات به کمیسیون تلفیق داده می‌شود.

وی ادامه داد: در حالت دیگر اگر کمیسیون تلفیق به کلیات رای نداد و مجلس شورای اسلامی کلیات را تایید کرد مجددا لایحه به کمیسیون تلفیق داده شده تا گزارش به صحن آورده شود؛ براین اساس با توجه به تعطیلی‌ها و مناسبات ایام تابستان تلاش این است که بتوانیم تا اواخر شهریورماه مصوبات مجلس شورای اسلامی در لایحه برنامه هفتم را به شورای نگهبان ارسال کنیم و شورا هم در مدت قانونی ایرادات احتمالی را به صحن برگرداند. تلاش این است که تا قبل از تنظیم و ارسال لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بتوان برنامه هفتم را به اتمام رساند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در عین حال گفت: بحث‌هایی بین اعضای کمیسیون تلفیق و روسای کمیسیون‌ها وجود دارد مبنی بر این‌که به دلیل اهمیت برنامه و تنوع مسائل در آن و لزوم شنیدن حرف‌ها و نکات دستگاه‌ها و سایر فعالان دانشگاهی، مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات، زمانبندی بررسی برنامه در کمیسیون تلفیق تغییر پیدا کند لذا در صورت تغییر اعلام خواهد شد.

زنگنه در جمع‌بندی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که با فرض تمدید مهلت بررسی‌ها، تا اواسط مردادماه گزارش کمیسیون تلفیق به صحن علنی ارائه شود.

وی اضافه کرد: از امروز هم بحث استماع در جلسات کمیسیون شروع می‌شود، بدان معنا که رئیس سازمان برنامه و وزرای مربوطه در کمیسیون‌ها حاضر شده و به سوالات نمایندگان پاسخ می‌دهند. از شنبه نیز بررسی کلیات لایحه برنامه در کمیسیون تلفیق شروع خواهد شد در صورتی که کلیات رای آورد کمیسیون وارد جزییات می‌شود و در غیر این صورت گزارش رد کلیات به صحن علنی مجلس تقدیم خواهد شد.

زنگنه ادامه داد: حدود ۲۵ کمیته تخصصی در کمیسیون تشکیل شده که پیشنهاد نمایندگان این است که فرصت بیشتری به کمیته‌ها داده شده و جلسات کمیسیون فشرده شود که این منوط به تصمیم هیات رئیسه کمیسیون است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: روز گذشته آیین‌نامه کمیسیون تلفیق تصویب شد، در آیین‌نامه فضا به گونه‌ای دیده شده که از نظرات کلی اشخاص حقیقی و حقوقی جدا از نمایندگان دولت و مرکز پژوهش‌ها استفاده شود و آنها بتوانند در صحن کمیسیون اظهارنظر کنند.

وی در ادامه با اشاره به نقاط قوت و ضعف لایحه برنامه هفتم تصریح کرد: مقام معظم رهبری در شهریورماه ابلاغیه‌ای به دولت درباره برنامه هفتم داشتند، دولت در لایحه برنامه تقریبا بندهای ابلاغی را مورد توجه قرار داده لذا تنظیم برنامه طبق سند ابلاغی از نکات مثبت لایحه برنامه است. همچنین دولت و سازمان برنامه سند پشتیبانی را در اختیار تلفیق گذاشته است.

زنگنه مساله‌محور بودن را یکی دیگر از نکات مثبت لایحه برنامه هفتم برشمرد و گفت: در حوزه کشاورزی، امنیت غذایی، انرژی، صندوق بازنشستگی و حل مشکلات آنها مواردی مورد توجه قرار گرفته است همچنین جداول با شاخص‌های قابل تشخیص همراه شده یعنی ابتدای هر فصل دولت جداولی ارائه کرده که در ذیل آن شاخص‌هایی هم وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اشاره به نقاط ضعف لایحه گفت: عدم توجه به منابع از جمله نقاط ضعف است یعنی جداول منابع و مصارف به پیوست نیامده است. در جلسات هیات رئیسه تلفیق با سازمان برنامه قرار شد منابع و مصارف در اختیار کمیسیون قرار گیرد همچنین باید برخی احکام اصلاح شود و تعارضاتی رفع شود.

وی ادامه داد: با وجود این‌که برنامه مساله‌محور است اما به نظر می‌رسد که برخی مسائل مغفول مانده است. ما در کمیسیون تلفیق پذیرای کارشناسان و نخبگان هستیم. در جلسه‌ای که با رئیس مجلس شورای اسلامی هم داشتیم تاکید شد که اولین هدف مجلس ایجاد ثبات اقتصادی، کاهش تورم و ایجاد آرامش در همه اقشار کشور است در کنار آن باید به رشد و تعالی و توسعه در شاخص‌های مختلف توجه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha