• دوشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402040502705
  • خبرنگار : 50072

/روز جهانی مبارزه با سوءمصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی/

کدام کشورها قوانین سختی در مبارزه با سوءمصرف مواد مخدر دارند؟

کدام کشورها قوانین سختی در مبارزه با سوءمصرف مواد مخدر دارند؟

ایسنا/خراسان رضوی هر ساله در ۲۶ ماه ژوئن، مراسم روز جهانی مبارزه با سوء‌مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی که به‌عنوان روز جهانی مواد مخدر نیز شناخته می‌شود، برای ترویج تلاش‌های جهانی در راستای حذف سوءمصرف مواد مخدر برگزار می‌شود.

تمرکز کمپین امسال افزایش آگاهی در مورد اهمیت رفتار توام با همدلی و احترام با افرادی است که درگیر مصرف مواد مخدر هستند. این موضوع بر اهمیت ارائه خدمات مبتنی بر شواهد و داوطلبانه به همه و در عین حال ارائه جایگزین‌هایی برای مجازات تاکید می‌کند. پیشگیری در اولویت قرار دارد و از رویکرد دلسوزانه حمایت می‌شود. علاوه بر این، این کمپین با تشویق به استفاده از زبان و نگرش‌های محترمانه و بدون قضاوت، با انگ و تبعیض که مصرف‌کنندگان مواد با آن مواجه هستند، مبارزه می‌کند.

موضوع روز جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

شعار امسال روز جهانی مواد مخدر «مردم، اول انگ و تبعیض را متوقف سپس پیشگیری را تقویت کنید» است. مشکل جهانی مواد مخدر یک مسئله پیچیده است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند با انگ و تبعیض مواجه می‌شوند که می‌تواند به سلامت جسمی و روانی آنان آسیب بیشتری وارد کند و این افراد را از دسترسی به کمک مورد نیاز باز دارد. دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) اهمیت اتخاذ رویکرد مردم محور در سیاست‌های مواد مخدر، با تمرکز بر حقوق بشر، شفقت، و شیوه‌های مبتنی بر شواهد را بیان می‌کند.

کدام کشورها قوانین سختی در مبارزه با سوءمصرف مواد مخدر دارند؟

اهمیت روز جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد اهمیت اتخاذ رویکرد مردم محور به سیاست‌های مواد مخدر، با تمرکز بر حقوق بشر، شفقت، و شیوه‌های مبتنی بر شواهد را توصیه کرده است. مشکل جهانی مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی مسائل پیچیده‌ای است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مسائل همچنان تهدیدی قابل توجه برای افراد، خانواده‌ها و جوامع در سراسر جهان است.

تاریخچه روز جهانی مواد مخدر

در کنفرانس بین‌المللی سوء‌مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی که در ۲۶ ژوئن ۱۹۸۷ در وین برگزار شد، توصیه کردند که سالانه روزی برای بزرگداشت مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی برگزار شود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفتم دسامبر ۱۹۸۷ تصمیم گرفت ۲۶ ژوئن را به عنوان روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی نامگذاری کند. این روز برای حمایت از تلاش‌های آنان در عاری کردن جامعه از مواد مخدر انجام شد. آگاهی در مورد سوءمصرف مواد مخدر می‌تواند از روی آوردن افراد به مواد خطرناک جلوگیری کند. تاریخ ۲۶ ژوئن، یادآور لغو تجارت تریاک در هومن، گوانگدونگ توسط لین زکسو است. این رویداد در ۲۵ ژوئن ۱۸۳۹، درست چند روز قبل از شروع اولین جنگ تریاک در چین رخ داد.

مبارزه با سوءمصرف مواد مخدر

بر اساس گزارش جهانی مواد مخدر در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۸۴ میلیون نفر در سراسر جهان مواد مخدر مصرف می‌کردند که بیش از ۱۱ میلیون نفر آنان تزریق مواد مخدر داشتند. همه ما از رشد مداوم و کنترل نشده بازارهای جهانی مواد مخدر غیرقانونی و تاثیر آن بر جوامع در سراسر جهان آگاه هستیم. از جنایت خشونت‌آمیز، تا ویرانی و از دست دادن زندگی همچنین زندانی شدن دسته‌جمعی، تلفات غیرقابل تحمل و سنگین است اما اگر مواد مخدر زندگی‌ها را نابود می‌کند، همین مورد می‌تواند در مورد سیاست‌های مواد مخدر نیز صادق باشد.

کدام کشورها قوانین سختی در مبارزه با سوءمصرف مواد مخدر دارند؟

کشورهایی که مجازات‌های شدیدی در مبارزه با مواد مخدر اعمال می‌کنند

استفاده از مواد مخدر غیرقانونی در هر کشوری تقریبا به طور قطع با مجموعه‌ای از خطرات بالقوه همراه است با این حال، مجرمان مواد مخدر در برخی از کشورها با جریمه‌های شدیدتر، مدت زمان حبس طولانی‌تر و در برخی موارد در صورت دستگیری با حکم اعدام روبرو هستند.

سوئد

پس از جرم‌زدایی مت آمفتامین‌ها به طوری که پزشکان بتوانند این دارو را برای افراد معتاد تجویز کنند، برای مدتی مصرف مواد مخدر در سوئد به حدی افزایش یافت که سالانه هزاران نفر به اعتیاد جدید مواد مخدر مبتلا شدند اما اکنون با همه مواد مخدر به‌عنوان مواد غیرقانونی برخورد می‌شود.

کره شمالی

علیرغم گزارش منتشرشده در سال ۲۰۱۳ مبنی بر اینکه ماریجوانا اساسا در کره شمالی قانونی است، طبق یک پست جدیدتر  از روزنامه گاردین، استعمال این ماده در ملأعام در این کشور می‌تواند فرد را از نظر قانونی محکوم به اعدام کند، اگرچه چنین مجازاتی به ندرت اجرا می‌شود.

ژاپن

بسیاری، ژاپن را به عنوان یکی از ثروتمندترین، شهرنشین‌ترین و از نظر فناوری چشمگیرترین کشورهای جهان می شناسند اما ممکن است بسیاری از این موضوع آگاه نباشند که ژاپن نیز برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین مواد مخدر را دارد. فهرست موادی که ژاپن در زیر چتر «داروهای تفریحی» قرار می‌دهد بسیار طولانی‌تر از آن چیزی است که در آمریکای شمالی پیدا می‌کنید. قانون امور دارویی این کشور تولید و فروش ۶۸ نوع دارو را ممنوع کرده است. داروهای ضد آلرژی، ضد احتقان‌ها و مسکن‌های بدون نسخه همگی مانند هروئین و اکستازی مفسده تلقی می‌شوند. بنابراین اگر گردشگران به‌طور تصادفی تعدادی از آنها را به ژاپن ببرند، ممکن است برای مدت طولانی به زندان منتقل شوند.

چین

چین در حال حاضر رهبر جهان در اعدام‌های سالانه مجرمان مواد مخدر است و این افراد اغلب کسانی هستند که اعدام می‌شوند. مطابق با قوانین مواد مخدر چین، هر کسی در تلاش برای قاچاق یک کیلو یا بیشتر هروئین دستگیر شود با مجازات اعدام روبرو خواهد شد و هر کسی که حامل بیش از ۵۰ گرم مواد مخدر دیگر، از جمله کوکائین، تریاک و حشیش باشد، ممکن است به همین سرنوشت دچار شود.

همچنین مقامات باید به این نتیجه برسد که شما معتاد به مواد مخدر هستید یا خیر. اگر در تست داروی خودسرانه و غیرپزشکی مردود شوید، ممکن است در سفر بدی قرار بگیرید. به معتادان کمتر از سه سال در یک مرکز سم‌زدایی زندان مانند مهلت داده می‌شود پس از آن، آنان باید حداقل سه سال دیگر را در یک مرکز توانبخشی اجتماعی اجباری بگذرانند، جایی که ارزیابی می‌شوند که آیا می‌توانند بدون نظارت به خیابان‌ها برگردند یا نه. علیرغم اینکه چین به دلیل سیاست خشن خود توسط تعدادی از گروه‌های ناظر بین‌المللی مورد انتقاد قرار گرفته است، همچنان نسبت به قوانین فعلی مواد مخدر خود پایبند است.

کدام کشورها قوانین سختی در مبارزه با سوءمصرف مواد مخدر دارند؟

سنگاپور

مقامات سنگاپورر با مجرمان مواد مخدر خیلی مهربان نیستند. به گفته اداره مرکزی مواد مخدر سنگاپور، قانون سوءاستفاده از مواد مخدر به پلیس این امکان را می‌دهد که افراد مشکوک به مصرف مواد مخدر را برای مدتی بین ۶ تا ۳۶ ماه به بازپروری مواد مخدر وادار کند. این قانون همچنین اجبار می‌کند، هرکسی که در حال خروج از مراکز مواد مخدر است، تحت بازرسی پلیس قرار ‌گیرد (بدون نیاز به حکم) و ممکن است با حداکثر مجازات روبرو شود.

هر کس که حداقل ۱۷ اونس ماری جوانا یا نیم اونس کوکائین یا هروئین در اختیار داشته باشد با او به عنوان قاچاقچی مواد مخدر رفتار می‌شود. در سنگاپور، مجازات اعدام برای قاچاق مواد مخدر اجباری است. بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۴، بیش از ۴۰۰ نفر به دلیل این جنایت به اعدام محکوم شدند که ترکیبی از افراد محلی و ملی بودند، حتی اگر به اندازه کافی فرد خوش شانس باشد که از اعدام فرار کند، احتمالا به دنبال یک حکم زندان بسیار طولانی خواهد بود.

مالزی

مانند کشور همسایه خود سنگاپوراست، مالزی نیز مجازات اعدام اجباری را برای قاچاقچیان مواد مخدر اجرا می کند. فقط، در مالزی، حتی کمتر طول می‌کشد تا شما را به عنوان یک قاچاقچی مواد مخدر معرفی کنند. فقط هفت اونس ماری جوانا یا نیم اونس هروئین تمام چیزی است که برای به خطر انداختن زندگی شما لازم است. حتی اگر با مقدار کمتری دستگیر شوید، باز هم جریمه سنگینی خواهید داشت و احتمالا محکوم به حبس طولانی مدت خواهید شد. مقامات همچنین می‌توانند هر فردی را به ظن مصرف مواد مخدر تا دو هفته بازداشت کنند و به اجبار آنها را برای هر گونه اثری از مواد مخدر غیرقانونی در سیستم خود آزمایش کنند. کسانی که آزمایش‌شان مثبت است به‌طور خودکار به حداقل یک سال درمان اجباری محکوم می‌شوند، حتی اگر در آن زمان هیچ موادی از وی پیدا نکند.

عربستان سعودی

اگر به دنبال سم زدایی هستید، عربستان سعودی ممکن است مکان خوبی برای رفتن به نظر برسد. طبق قوانین عربستان سعودی، بازدیدکنندگان این کشور مسلمان از آوردن هرگونه مواد مخدر، قرص یا الکل به شدت ممنوع هستند. به گفته وزارت امور خارجه، مجازات برای داشتن، مصرف، واردات و ساخت الکل یا هر نوع مواد مخدر غیرقانونی دیگر بسیار شدید است. مصرف‌کنندگان مواد مخدر محکوم با جریمه‌های سنگین، مجازات‌های طولانی مدت زندان، شلاق عمومی و یا اخراج مواجه می‌شوند و اگر به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم شوید، تنها مجازات اعدام بدون استثنا اعدام است.

ترس از دستگیری و انگ گسترده در مورد مصرف مواد مخدر، افراد مصرف‌کننده مواد را از دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، خدمات کاهش آسیب و برنامه‌های درمانی داوطلبانه موثر باز می‌دارد که این مورد به وضوح عاملی در تعداد بسیار بالای مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد است.

منابع

https://www.jagranjosh.com

https://www.thequint.com

https://www.worldnomads

https://currentaffairs.adda247.com

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha