• دوشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402040502711
  • خبرنگار : 30147

احداث ۱۰۰۰هکتار گلخانه در خراسان رضوی معطل تخصیص اعتبار

احداث ۱۰۰۰هکتار گلخانه در خراسان رضوی معطل تخصیص اعتبار

ایسنا/خراسان رضوی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم اکنون در خراسان رضوی برای احداث ۱۰۰۰هکتار گلخانه متقاضی داریم که اگر تسهیلات تخصیص یابد می‌توانند احداث کنند.

احمد نادری در حاشیه سفر به شهرستان خلیل‌آباد در گفت و گو با ایسنا با اعلام اینکه افزایش سطح زیر کشت در خراسان رضوی متوقف شده است و فقط تغییر الگوی کشت در دستور کار قرار دارد، افزود: به مرور محصولات پر آب طلب در حال حذف و کشت محصولات کم آب بر جایگزین می‌شوند.

وی عنوان کرد: به دلیل برخی محدودیت‌ها از جمله وضعیت منابع آبی هر ساله سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی استان رو به کاهش است، به طوری که طی ۲۰ سال گذشته ۲۱۸ هزار هکتار از سطح زیر کشت محصولات زراعی کم و ۱۵۶ هزار هکتار به محصولات باغی اضافه شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: همه ساله از سطح محصولاتی مانند گندم، جو، علوفه، ذرت، پنبه و سایر محصولات زراعی کم و به محصولات باغی به خصوص پسته و زعفران اضافه می‌شود، در واقع به سطح کلی اضافه نمی‌شود و فقط تغییر الگوی کشت داریم.

وی از ابلاغ الگوی کشت محصولات زراعی توسط وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: خوشبختانه برای اینکه بتوانیم الگوی کشت پیشنهاد شده را متناسب با شرایط اقلیمی و پتانسیل‌های استان، ظرفیت‌ها و ... عملیاتی کنیم کشاورزان مشارکت خوبی دارند.

نادری با تأکید بر اینکه باید از منابع آبی موجود حداکثر استفاده را ببریم، اظهار کرد: با ابلاغ الگوی کشت محصولات باغی طی روزهای آینده مشخص می‌شود که در کدام مناطق و در چه شرایطی الگوی کشت داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه برنامه الگوی کشت را عملیاتی کنیم هر باغ بعد از پایان عمر مفید عملاً حذف و محصولات اعلام شده جایگزین می‌شوند مگر اینکه شرایط خاصی داشته باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه سطح زیر کشت محصولات باغی خراسان رضوی را ۳۳۱ هزار هکتار اعلام نمود و افزود: با توجه به منابع آبی در اختیار و شرایط اقلیمی به هیچ عنوان سطح زیر کشت افزایش نخواهد یافت.

مزایای کشت‌های گلخانه‌ای

وی در ادامه به مزایای کشت‌های گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: چون محصولات در محیط کنترل شده گلخانه کشت می‌شوند عملاً تمامی عوامل تأثیرگذار در تولید در اختیار بهره‌بردار قرار دارد.

نادری افزود: علاوه بر اینکه در این محیط‌ها می‌توان آفات، بیماری‌ها و تنش‌ها را بهتر کنترل کرد، نیاز هر محصول از جمله نور، دما، رطوبت، تغذیه و ... در اختیارش قرار دارد و عملاً افزایش عملکرد را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در کشت‌های گلخانه‌ای صرفه‌جویی در مصرف آب به صورت مستقیم اتفاق نمی‌افتد و حتی نیاز آبی یک هکتار محصول گلخانه‌ای از یک هکتار محصول مزرعه بیشتر است، اظهار کرد: فقط در گلخانه راندمان بهره‌وری و تولید بالا می‌رود، به نوعی تولیدی که قبلاً در سطح ۱۰ هکتار انجام می‌شده اکنون در سطح یک هکتار انجام می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اعلام اینکه در کشت‌های گلخانه به صورت غیر مستقیم صرفه جویی در مصرف آب اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: با کاهش سطح زیر کشت و افزایش راندمان تولید می‌توان تولید را بالا برد.

وجود ۵۴۳ هکتار محصولات گلخانه‌ای

وی در ادامه گفت: هرچند در خراسان رضوی حدود ۵۴۳ هکتار محصولات گلخانه‌ای اعم از سبزی، صیفی، گل‌های زینتی و ... داریم و کشاورزان و بهره‌برداران به نوعی به مزایای کشت‌های گلخانه‌ای آگاه هستند ولی به دلیل برخی مشکلات استقبال کمتر است.

نادری با اشاره به مشکلات پیش روی راه‌اندازی گلخانه افزود: اگرچه در گذشته گلخانه‌ها جزء طرح‌های تبصره ۴ بودند و براساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی باغات، به راحتی مجوز تغییر کاربری صادر می‌شد ولی به دلیل رأی دیوان عدالت اداری جزء تبصره یک قرار گرفتند.

وی افزود: اکنون متقاضیان گلخانه باید از طریق تبصره یک ماده یک اقدام کنند که مشکلات خاص خود را از جمله ضرورت داشتن سند ۶ دانگ و ... به دنبال دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: مهمترین مشکل پیش روی ایجاد گلخانه اخذ استعلام‌ها از نهادهای مختلف است، ابتدا باید در کمیسیون زیربنایی استان طرح موضوع و در آنجا از ۲۰ دستگاه استعلام گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: طولانی بودن فرایند اخذ مجوزهای گلخانه موجب شده بسیاری از متقاضیان نتوانند مجوزهای لازم را به موقع بگیرند؛ بعضاً گرفتن مجوز ۶ماه تا یک سال زمان می‌برد.

ضرورت تشکیل کارگروه ویژه

نادری یکی دیگر از مشکلات را هزینه‌های احداث گلخانه اعلام نمود و افزود: هزینه‌های احداث گلخانه به توجه به نرخ تورم به شدت افزایش یافته است به طوری که حداقل باید ۱۵ میلیارد هزینه کرد، از سویی تسهیلات منابع تکلیفی که دولت قبلاً در اختیار قرار می‌داد؛ کاهش یافته است.

وی گفت: متأسفانه اکنون به اندازه کافی منابع تسهیلاتی مناسب نیست که در اختیار بهره‌بردار قرار بگیرد، انتظار داریم در این حوزه دولت به طور جد ورود کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به کاهش منابع آبی موجود می‌طلبد کارگروه ویژه‌ای در این خصوص تشکیل و حوزه‌هایی که با مصرف آب و مدیریت آب ارتباط دارند؛ به طور ویژه دیده شوند.

وی با اظهار تأسف از اینکه هر ساله تولید و منابع آب همچنان دارد هدر می‌رود و جایگزین هم ندارد، افزود: چون هزینه‌های تولید بسیار افزایش یافته کشاورزان استطاعت و توان ندارند و بیشتر منتظر منابع تکلیفی به خصوص تبصره ۱۸ هستیم که ابلاغ شده ولی هنوز سهم ما به طور دقیق مشخص نیست.

نادری با بیان اینکه متقاضیان بسیاری برای احداث گلخانه در خراسان رضوی داریم، گفت: هم اکنون ۱۰۰۰ هکتار متقاضی گلخانه در خراسان رضوی داریم که اگر تسهیلات باشد می‌توانند گلخانه‌ها را احداث کنند.

تمامی زراعت‌ها و باغ‌ها دچار کم آبیاری هستند

وی در ادامه به وضعیت خاموشی چاه موتورها اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز مانند کشاورزان در این خصوص مطالبه گر است که چرا بخش کشاورزی با این خسارت‌هایی که همه ساله متحمل می‌شود و تغییرات اقلیمی که اتفاق افتاده از جمله خشکسالی، سرمازدگی، تگرگ و ... باید مشمول خاموشی چاه‌ها شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: هر بار خاموشی‌ چاه موتورها علاوه بر اینکه به منابع آبی به خصوص چاه‌های شنی آسیب می‌زند موجب مصرف بیشتر برق می‌شود، با هر بار روشن شدن چاه به دلیل لرزش شدیدی که اتفاق می‌افتد چاه ریزش می‌کند.

 وی خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط اقلیمی و کاهش منابع آبی تمامی زراعت‌ها و باغ‌ها دچار کم آبیاری هستند، در این مقطع زمانی که اکثر محصولات به خصوص باغی در مرحله پر کردن مغز و درشت شدن میوه هستند تنش آبی تا ۳۰ درصد به کیفیت و کمیت محصول خسارت وارد می‌کند.

نادری تصریح کرد: براساس آنچه اعلام شده برق مورد نیاز کشور در ساعات پیک مصرف حدود ۷۰ هزار مگاوات است ولی توان تولیدی فعلی حدود ۵۶ هزار مگاوات اعلام شده و این کمبود باید از تمامی بخش‌های مصرف کننده از جمله خدمات، کشاورزی، صنعت و... به تناسب تأمین شود.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی هم جزئی از همین جامعه است، گفت: انتظار داریم برق هر بخش نسبت به سهمی که دارد قطع شود، با توجه به سهم ۵.۶ درصدی بخش کشاورزی سهم قطعی برق حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ مگاوات می‌شود.

نادری با بیان اینکه خوشبختانه خاموشی برق چاه موتورها با پیگیری‌های صورت گرفته به یک روز در هفته کاهش یافته است، افزود: باید عدالت در بخش کشاورزی رعایت شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: قطعاً کشاورزان در کاهش مصرف برق مشارکت دارند اما برخی مواقع تبعیض‌ها آزارشان می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha