• دوشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402040502870
  • خبرنگار : 50184

اجرای ۱۰ پروژه کاوش و گمانه‌زنی باستانی در کرمانشاه

اجرای ۱۰ پروژه کاوش و گمانه‌زنی باستانی در کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از اجرا و یا در دست اجرا بودن ۱۰ پروژه کاوش باستان‌شناسی و گمانه‌زنی در سطح استان خبر داد.

داریوش فرمانی در حاشیه بازدید از پروژه کاوش باستان شناسی در قباق تپه کوزران کرمانشاه، اظهارکرد: در روند حفاری و کاوش این تپه تاریخی شاهد حفاری و کاوش کم سابقه‌ای از لحاظ حجم حفاری و خاکبرداری هستیم که این حجم حفاری و تعیین عرصه و حریم در طول یک فصل کاوش در استان بی‌سابقه و چشمگیر است.

وی با بیان اینکه نتایج این کاوش بازگو کننده بسیاری از شبهات تاریخی این منطقه کهن است، تصریح کرد: در این کاوش لایه‌هایی مربوط به دوران ساسانی، اشکانی و هزاره اول قبل از میلاد یافت شده است.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه افزود: یافته‌ها و داده‌های تاریخی بدست آمده اطلاعات قابل تاملی مربوط به تمدن آشوری در این منطقه را نمایان کرده است.

وی با اشاره به رویکرد جدید اداره‌کل در خصوص معرفی و پژوهش آثار و محوطه‌های تاریخی، گفت: امسال ۱۰ برنامه باستان‌شناسی شامل کاوش و گمانه‌زنی انجام گرفته که این حجم عملیات که برخی انجام شده و تعدادی نیز در حال انجام است، کم سابقه و شایان توجه است.

فرمانی ادامه داد: کرمانشاه با توجه به غنای تاریخی و فرهنگی بی‌بدیل و درخشانی که دارد، باید به نحو احسن و در خور نام استان معرفی شود تا بتوان در کنار این آثار و تلاش برای معرفی و حفظ آن‌ها شاهد رونق صنعت گردشگری استان که اصلی‌ترین راه برون رفت از تنگناهای اقتصادی است، باشیم.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، افزود: سعی ما این است تا با برنامه‌ریزی دقیق ضمن شناسایی آثار و محوطه‌های ارزشمند، اعتبارات لازم برای بررسی، شناسایی و تعیین حریم این آثار اخذ شود.

وی گفت: در صورت تامین اعتبار برای معرفی این محوطه‌های ارزشمند آن‌ها را به سایت موزه تبدیل می‌کنیم که قطعا دارای تبعات بسیار خوب و ماندگاری برای استان و مردم با اصالت آن خواهد بود.

فصل دوم کاوش‌های قواخ تپه( قباق تپه ) کوزران با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه و دانشگاه رازی از محل اعتبارات این اداره‌کل و با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی و پژوهشگاه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اردیبهشت‌ شروع و اخیرا خاتمه یافته است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha