• دوشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402040502891
  • خبرنگار : 71610

افزایش گام‌های اعتمادسازی بین صنعا و ریاض/ عموی رهبر انصارالله در حج

افزایش گام‌های اعتمادسازی بین صنعا و ریاض/ عموی رهبر انصارالله در حج
رئیس شورای عالی سیاسی یمن و سفیر عربستان در کاخ ریاست جمهوری صنعا

یک رسانه عرب زبان اعلام کرد که جو مثبتی میان ریاض و صنعا حاکم شده است و درحالی که عربستان درصدد استفاده از حج برای نزدیک شدن به جنبش انصارالله است، این جنبش نیز با فرستادن عموی رهبر خود به مکه گامی را در جهت اعتماد سازی برداشته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار لبنان در این باره نوشت: ریاض در تلاش برای ایجاد فضایی مثبت که شانس صلح را افزایش می‌دهد، از حج برای ترویج نزدیکی با صنعا و عادی سازی اوضاع و روابط میان ریاض و صنعا استفاده می‌کند.

طبق این گزارش، طی روزهای گذشته گام‌هایی برداشته شده که نشان دهنده وجود تفاهمات فاش نشده بود که بر سطح بالای اعتماد میان دو طرف صحه گذاشت. علی‌رغم اینکه پیشبرد روند صلح در یمن طی ماه‌های گذشته دچار رکود شده است؛ اما اتفاقات روزهای اخیر فرضیه بازگشت به تشدید تنش در دوره آینده را تضعیف می‌کند و به حرکت در مسیر یک راه حل سیاسی سوق می‌دهد که می‌تواند به درگیری‌ها پایان دهد.

در همین راستا، منابع آگاه در صنعا به الاخبار گفتند که هفته گذشته هیئتی متشکل از علما و روحانیون یمنی برای ادای فریضه حج به مکه رفتند. در همین راستا، تعدادی از فعالان وابسته به جنبش انصارالله، نیز تصاویری از عبدالعظیم الحوثی (۷۰ ساله) روحانی یمنی و عموی عبد الملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله و دیگر چهره‌های اجتماعی برجسته را در فرودگاه جده منتشر کردند.

طبق این گزارش، عبدالعظیم الحوثی یک روحانی برجسته و از مراجع بزرگ استان صعده محسوب می‌شود.

ویدئوهای منتشر شده از فرودگاه جده نشان دهنده استقبال ویژه و خاص از هیئت همراه عبدالعظیم الحوثی است و پیش از وی نیز یک هیئت یمنی دیگر به رهبری یحیی الرزامی، رئیس کمیته نظامی مذاکره کننده انصارالله به مکه مکرمه سفر کرده بود.

الاخبار در ادامه آورده است: کارشناسان معتقدند که این گام‌ها علی‌رغم اینکه خارج از محدوده مفاد پرونده انسانی جنگ یمن هستند، موجب افزایش اعتمادسازی و ایجاد فضای مثبتی می‌شود که شانس صلح را افزایش می‌دهد.

آنها می‌گویند: این سفرهای متقابل اعلام‌شده و اعلام‌نشده که از ابتدای سال جاری افزایش یافته است، طی سال جاری میلادی به حفظ وضعیت صلح کمک کرده و درگیری‌ها در جبهه‌های مختلف را کاهش داده است.

همزمان با این اقدامات، در نهایت تنش رسانه‌ای متقابل میان صنعا و ریاض بر خلاف دوره‌های قبلی کاهش یافت و همین مساله نشان از ایجاد فضا و جو مناسب برای دور جدید مذاکرات است.

الاخبار همچنین نوشته است: اگرچه تأثیر مثبت این امیدها برای نزدیک شدن به راه حل را زنده کرد و کارشناسان و ناظران پرونده جنگ یمن آن را نشان از جدیت دو طرف برای تکمیل گفت‌وگوهای خود درباره مذاکرات صنعا می‌دانند؛ اما این امر باعث تشویش و نگرانی واشنگتن و شورای ریاستی مستقر در عدن شده است و به نظر می‌رسد که گام‌ها و اقدامات آن در جهت ایجاد مانع در مسیر صلح است و به همین دلیل هیئت آن در مذاکرات عمان برای تبادل اسرا مانع از هرگونه پیشرفتی در این پرونده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha