• دوشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402040502988
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۵ تیر؛ پاسخ به برداشتی غلط/گفت‌وگوی پوتین و رئیسی

اخبار سیاسی ۵ تیر؛ پاسخ به برداشتی غلط/گفت‌وگوی پوتین و رئیسی

«حق آبه هیرمند»،‌ «هفته قوه قضاییه»،«گفت و گوی رئیسی و پوتین»، «استفتاء از رهبری» و ... از موضوعات مهم خبری امروز (پنجم تیر ماه ۱۴۰۲) حوزه سیاست بود که می توانید در گزارش زیر مشروح آن‌ها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود در مورد آخرین پیگیری‌های تهران در مورد حقآبه ایران از هیرمند و رایزنی‌های انجام شده با مقامات طالبان در این زمینه گفت: مقامات دولت سرپرستی افغانستان بر حق آبه دولت ایران مبتنی بر عهدنامه موجود میان دو کشور تاکید دارند و آن را به رسمیت می شناسند.

ناصر کنعانی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات مخفیانه بین منطقه اقلیم کردستان و آمریکا مطرح شد که ناصر کنعانی در پاسخ تاکید کرد که بر اساس روابط خوب همسایگی بین ایران و عراق و مبتنی بر توافقنامه امنیتی بین دو کشور ما انتظار داریم که دولت مرکزی عراق به وظایف خود در ارتباط با موضوع امنیت مرزها عمل کند و به این تعهدات پایبند باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما هیچگاه به دولت آمریکا اعتماد نداشته‌ایم و اعتماد نخواهیم کرد، افزود: دولت آمریکا منافع خود را در ایجاد بی ثباتی و تنش در منطقه دنبال می‌کند. دولت عراق نیز حتما در این زمینه روشنگری انجام خواهد داد و مقامات اقلیم هم باید در این خصوص توضیح دهند و باید ببینیم توضیح آنها در این رابطه چیست.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان هم در گفت و گویی که با جیحون بایرام‌اف، همتای آذربایجانی خود داشت، در خصوص مناسبات سیاسی، اقتصادی و کنسولی مورد اهتمام طرفین به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت و در بخشی از این گفت و گو تاکید کرد که روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به گونه‌ای است که می‌توانند مسائل و مشکلات موجود در  روابط را به صورت دو جانبه حل و فصل نموده و آن را به مسیر صحیح خود هدایت نمایند.

****

امروز به مناسبت هفته بزرگداشت قوه قضاییه، در سالن اجلاس سران همایشی با حضور سران سه قوه برگزارشد و هر سه بر هم افزایی و همکاری و عملکرد یکپارچه قوا تاکید کردند که گزارش کامل این همایش را می توانید در این لینک بخوانید.

در این هماییش حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه موثرترین گزارشات بازرسی در این دولت رخ داده، گفت با همکاری دولت ۲۱۰ گلوگاه فساد شناسایی شد.

سید ابراهیم رئیسی هم با بیان اینکه جامعه مبتنی بر عقلانیت، اخلاق و عدالت نیاز امروز ماست، تاکید کرد سه قوه باید در این مسیر با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند.

تاکید محمدباقر قالیباف هم بر این بود که سه قوه در حل مسائل مردم یکپارچه عمل کنند.

بنابر اعلام کاخ کرملین، رئیس جمهور کشورمان همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود از ولادیمیر پوتین در رابطه با رویدادهای اخیر در روسیه حمایت کرده است.

در بیانیه کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در این باره آمده است: در این گفت و گو رئیس‌جمهور ایران در اظهارات خود از رهبری روسیه در ارتباط با حوادث ۲۴ ژوئن حمایت کامل کرد.

سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اجتماعی کشور هم با اشاره به مسئولیت همگانی جهت کمک و همکاری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، اقدامات به‌عمل آمده را ناکافی خواند و بر به‌کارگیری همه ظرفیت‌های در اختیار و تقسیم کار دقیق و نظارت بر اجرای صحیح آن تاکید کرد.

****

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری استفتائات تیر ماه از ایشان را منتشر کرد که یکی از سوالات درباره حکم پیش فروش کالا پیش از تحویل بود.

رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به این استفتاء که آیا می‌توان کالای خریداری شده را قبل از تحویل گرفتن، به دیگران فروخت؟ فرمودند: اگر معامله نقدی بوده و شرط ضمن عقدی در این زمینه نشده باشد، اشکال ندارد اما اگر معامله سلف باشد (یعنی تحویل کالا مدت دار باشد)، در صورتی جایز است که کالا را تحویل گرفته باشید یا زمان تحویل رسیده باشد.

در همین ارتباط پایگاه اطلاع‌رسانی دولت توضیحات دفتر استفتائات رهبر معظم انقلاب درباره برداشت غلط از این استفتاء را منتشر کرد که در آن آمده است: در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها با استناد به یک استفتاء از دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، با برداشتی نادرست و غیرفقهی از این استفتاء، آن را به سامانه یکپارچه فروش خودرو که توسط وزارت صمت ارائه شده، ربط داده و از حرام و خلاف شرع بودن این سامانه خبر داده‌اند. در حالی که نسبت دادن یک استفتای کلی و پاسخ آن به موضوع خاص فروش خودرو و سامانه یکپارچه وزارت صمت، محل اشکال است و خوانندگان را به اشتباه می‌اندازد.

****

یکی از مصوبات مهم امروز نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی درباره واردات دارو بود که بر اساس آن واردات داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی فاقد مشابه تولید داخل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف و نرخ مالیات کالاهای اساسی را یک درصد تعیین شد.

*گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (دوشنبه) پنجم تیر ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha