• سه‌شنبه / ۶ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402040603363
  • خبرنگار : 30057

استفاده از ظرفیت «جشنواره فارابی» در توسعه دیپلماسی علمی

استفاده از ظرفیت «جشنواره فارابی» در توسعه دیپلماسی علمی

رییس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی با اشاره به تاکیدات وزیر علوم بر استفاده از ظرفیت جشنواره فارابی در جهت گسترش دیپلماسی، گفت: با تدابیری که آغاز شده به زودی بتوان روی جشنواره بین‌المللی فارابی به عنوان پل ارتباطی میان دانشمندان ایرانی و دانشمندان غیر ایرانی حساب باز کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی در جلسه شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی که به ریاست دکتر عبدالحسین کلانتری، دبیر جشنواره و نماینده ویژه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و اعضای شورای سیاستگذاری در محل پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم برپا شد، اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی فارابی بی‌تردید مهمترین رویداد علمی دانشگاهی و حوزوی است که هر سال در عالی‌ترین سطح برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی افزود: کیفیت‌بخشی به علوم انسانی، ایجاد نشاط و سرزندگی در فضای علمی، کمک به ایجاد جو مثبت رقابتی و پاسداشت و تکریم اساتید و محققان، نظریه‌پردازان و نوآوران از جمله کارکردهای جشنواره بین‌المللی فارابی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی ادامه داد: با عنایت به اینکه هر ساله قریب به ۳ هزار اثر برای داوری در جشنواره ثبت‌نام می‌شود، با جرات می‌توان گفت عملیات داوری این آثار یا فرآیند داوری این آثار با شاخص‌های آکادمی معتبر و با حضور شمار کثیری از داوران زبده، این امکان را به دبیرخانه دائمی جشنواره داده است که هرساله ارزیابی مستند و روش‌مندی را از وضعیت کیفیت علوم انسانی در کشور ارائه کرده و خلأها و ضعف‌ها را به مسئولان امر گوش‌زد کند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سال گذشته وزیر علوم بر استفاده از ظرفیت جشنواره در جهت گسترش دیپلماسی علمی تاکید داشتند، به نظر می‌رسد با تدابیری که آغاز شده و تدریجاً در حال اقدام است، به زودی بتوان روی جشنواره بین‌المللی فارابی به عنوان پل ارتباطی میان دانشمندان ایرانی و دانشمندان غیر ایرانی حساب باز کرد.

در ادامه مهدی عباس‌زاده، دبیر کمیته علمی جشنواره بین‌المللی فارابی ضمن ارائه گزارش آماری از میزان و تنوع موضوعی آثار وارده به جشنواره، گزارشی جامع از نتایج داوری‌ها در ۱۶ گروه جشنواره ارائه کرد و اعضای جلسه درباره این گزارش بحث و تبادل نظر کردند.

کلانتری، دبیر جشنواره و نماینده ویژه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز ضمن تصویب نتایج مجموعه داوری‌ها و برخی مصوبات در جهت توسعه کمی و کیفی جشنواره ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره به‌ویژه رؤسا و اعضای ۱۶ گروه علمی جشنواره بر اراده وزارت علوم در جهت حمایت از جشنواره بین‌المللی فارابی و برگزیدگان آن تاکید کرد.

وی افزود: جشنواره بین‌المللی فارابی نمایان‌کننده اهمیت فوق‌العاده صاحبان آثار برجسته به‌ویژه نظریه‌پردازان و نوآوران درجه یک در منظر نظام آموزش عالی ایران است.

به نقل از روابط عمومی دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی، کلانتری در ادامه گفت: اینکه در برخی رشته‌های علمی اثر حائز اهمیت معرفی نشده است، از جهتی نشان‌دهنده دقت و بی‌طرفی در داوری‌هاست و از جهتی دیگر برای وضعیت رشته‌های مربوط نگران‌کننده است.

 دبیر جشنواره بین‌المللی فارابی در پایان افزود: جشنواره فارابی می‌تواند از حمایت دستگاه‌ها و مسئولان بیشتر بهره‌برداری کند.

به گزارش ایسنا، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی، ۱۹ تیر ۱۴۰۲ در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha