• سه‌شنبه / ۶ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402040603521
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

شلوغی مناطق گردشگریِ سردسیر، عامل وقوع حوادث است

شلوغی مناطق گردشگریِ سردسیر، عامل وقوع حوادث است

ایسنا/اصفهان مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: باتوجه‌به افزایش دما و حضور گردشگران در روزهای تعطیل و آخر هفته در مناطق گردشگری سردسیر استان، آمار وقوع حوادث افزایش‌یافته است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص هشدار خطرات شنا و غرق‌شدگی در منابع آبی استخرهای ذخیره آب کشاورزی مخزن و دریاچه‌های ذخیره پشت سدها، اظهار کرد: باتوجه به افزایش آمار غرق‌شدگی هشدارهای لازم ویژه کانال‌های انتقال آب کشاورزی و رودخانه‌های جاری در مقاطع زاینده‌رود چادگان بالادست زاینده‌رود، فریدون‌شهر و سمیرم  اطلاع‌رسانی شده است.

وی با اشاره به عوامل خطرپذیری رودخانه‌ها، افزود: شدت‌جریان آب، سردی شدید آب رودخانه ناشی از ذوب برف‌های زمستانی، حالت گردابی و بستر متغیر و وجود حفره‌های متعدد و شیب رودخانه‌ها باعث شده که رودخانه‌های جاری خطرپذیر باشند. لغزندگی و شیب دیواره کانال‌های انتقال آب و استخرهای کشاورزی شرایط خطرزایی برای شنا در این منابع‌ آبی ایجاد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، توضیح داد: با توجه‌ به افزایش دما و حضور گردشگران در روزهای تعطیل و آخر هفته در مناطق گردشگری، آمار وقوع حوادث افزایش‌یافته و توصیه می‌شود به‌منظور پیشگیری از وقوع حوادث مشابه به‌طورجدی از شنا در منابع آبی خطرزا خودداری شود.

وی تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای، جمعیت هلال‌احمر و شهرداری‌های در مسیر رودخانه موظف شدند با استقرار، گشت‌زنی تیم‌های امدادی، اطلاع‌رسانی و آموزش در مسیر رودخانه‌ها و کانال‌ها به‌خصوص روزهای تعطیل هشدارهای لازم به افراد را ارائه دهند.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: همچنین هشدارهای ایمنی در پیشگیری از شنا در رودخانه آب ملخ سمیرم، سد زاینده‌رود و دهکده فرهنگی تفریحی چادگان، سدهای خمیران در شهرستان تیران و کرون، سد گلپایگان و کوچری، باغکل خوانسار، قره قاچ و حنای سمیرم سرشاخه‌های کارون در شهرستان‌های سمیرم و فریدون‌شهر تأکید شده است.

کمبود اکسیژن اصلی‌ترین علت مرگ در اثر غرق‌شدگی

منصور فیروزبخت، مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آمار غرق‌شدگی طی دو ماه ابتدای سال جاری، اظهار کرد: طی دو ماه ابتدای سال جاری ۱۱ نفر به دلیل غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل که پنج نفر بود، افزایش داشته است.

وی افزود: آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی طی دو ماه ابتدای سال جاری شامل ۱۱ مرد بوده است؛ همچنین بیشترین آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی مربوط به استخرهای کشاورزی ۹ نفر بوده و پس از آن کانال و دریا هر کدام یک نفر بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان تصریح کرد: از منظر علم پزشکی قانونی، اکثر موارد غرق‌شدگی زمانی رخ می‌دهد که به‌جای هوای حاوی اکسیژن جهت تنفس در مجاری تنفسی یک مایع جایگزین شود یا مایع به داخل ریه و حبابچه‌های هوایی راه پیدا کند، قطع تنفس و کمبود اکسیژن اصلی‌ترین علت مرگ در اثر غرق‌شدگی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha