• سه‌شنبه / ۶ تیر ۱۴۰۲ / ۱۷:۳۲
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1402040603832
  • خبرنگار : 71429

رونمایی از سه کتاب از سوی ستاد حقوق بشر

رونمایی از سه کتاب از سوی ستاد حقوق بشر

مراسم رونمایی از سه کتاب از سوی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با عناوین «حقوق بشر دروغین غرب؛ در اندیشه و گفتمان رهبر معظم انقلاب اسلامی»، «درآمدی بر حقوق بشر؛ نگاه اسلامی - ایرانی» و «آراء قضایی مستند به تعهدات بین المللی» برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان، کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر، حجت الاسلام مهدی هادی رییس پژوهشگاه قوه قضاییه و اسحاقی معاون آموزشی و پژوهشی موسسه انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار رهبری) و  جمعی از اساتید دانشگاه و پژوهشگران حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر گفت: یکی از موضوعات حقوق بشر تولید ادبیات  با رویکرد اسلامی و ایرانی است.

وی افزود: کتاب اول با عنوان "حقوق بشر دروغین غرب؛ در اندیشه و گفتمان رهبر معظم انقلاب اسلامی" بیانات معظم له  از سال ۶۸ تا ۱۴۰۱ در حوزه حقوق بشر  است که در ۵ فصل پوشش داده شده است.‌ کتاب دوم با عنوان "درآمدی بر حقوق بشر؛ نگاه اسلامی ایرانی"   دارای  فصول مختلف است و هر فصل توسط یک استاد و پژوهشگر تعریف شده است و حتی زحمت یک فصل را هم  به دکتر کدخدایی دادیم. در این کتاب نسل‌های حقوق بشری و فلسفه حقوق بشر و  چالش‌های حقوق بشر ... را بیان کردیم. کتاب سوم با عنوان " آرای قضایی مستند به تعهدات بین المللی" نمی گویم حرکت نوین است ولی حرکت دیرین هم نیست.

وی با بیان اینکه ما عضو پنج کنوانسیون بین المللی هستیم، گفت: در حال تدوین آیین نامه هستیم که آرای قضات مستند به تعهدات بین المللی باشد البته اولویت قوانین خود ماست و در کنار آن تعهداتی است که پذیرفتیم و ما مانعی نداریم. ما بیش از ۸۰ رای را دریافت کردیم ولی در این مجموعه ۲۰ رای چاپ شده است و به اتقان بیشتر آرا کمک کرده است.

وی افزود: کمیته علمی را  در قم در زمینه نگارش کتاب و برگزاری میزگردها  افتتاح خواهیم کرد.

در ادامه مراسم عباسعلی کدخدایی عضو شورای نگهبان گفت: آرزو می کنیم موفقیت قوه قضاییه در جهت احقاق  حقوق مردم و کمک به نظام جمهوری اسلامی ایران استمرار داشته باشد. در بحث حقوق بشر زیاد صحبت شده است. ما به برکت اسلام در این زمینه قدیمی تر از مکاتب غربی که در حوزه حقوق بشر سخن‌ گفته‌اند، هستیم. 

وی افزود: در بحث ادبیات حقوق بشر ضعف داشتیم و هنوز هم ضعف هست و اقدام خوبی که در ستاد حقوق بشر داشتیم به تولید ادبیات حقوق بشری با نگاه به موازین اسلام  و آموزه‌های اسلام کمک می کند. 

وی افزود: امروز به برکت ستاد حقوق بشر مراسم رونمایی برگزار شده و گام هرچند کوچک  برای معرفی مبانی ما در حوزه حقوق بشر است.  برای اینکه اعلام شود که ما مبانی زیادی در این‌زمینه داریم و باید  تلاش شود به ادبیات ما در حوزه حقوق بشر افزوده شود و  کتاب‌های دیگری منتشر شود و این مسیر ادامه یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha