• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402040704000
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

چرا عرفه مهم است؟

چرا عرفه مهم است؟

ایسنا/خراسان جنوبی معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: عرفه روزی برای تنها بودن با خداوند است؛ روزی که در سرنوشت انسان برای دوری از غفلت زدگی روز و عدم توجه به خود و اعمال خود است.

حجت الاسلام حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عرفه روزی است که خداوند توجه ویژه‌ای به آن و مناجات‌کنندگان آن می‌کند.

وی با بیان اینکه روز عرفه از جمله روزهای بسیار مهم برای مسلمانان خصوصاً شیعیان است چرا که روز شناخت و روز اعتراف به گناه است، افزود: روز عرفه، روز توبه و انابه است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه روزی که حاجیان از خانه خدا به سمت سرزمین شناخت و معرفت کوچ می‌کنند اما آدمی وقتی به عرفات می‌رسد یعنی باید به معرفت و شناخت برسد، بیان کرد: از جمله اعمال مستحبی که در این روز وارد شده، دعای سراسر معرفت، انابه، اعتراف و انسان‌ساز عرفه از لسان مولایمان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که دریایی از معرفت است.

رحیمی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اعمال توصیه شده در این روز زیارت امام سوم شیعیان، از دور یا نزدیک است؛ زیارت حضرت سیدالشّهداء(ع) که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است، در این روز توصیه شده است.

وی با بیان اینکه روایات‏ در کثرت فضیلت زیارت حضرت امام حسین(ع) در این روز متواتر است یعنی از افراد بسیاری نقل شده است و اگر کسی در این روز توفیق یابد، که زیر قبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی‏ که در عرفات باشد نیست، بلکه بیشتر است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به چرایی نام این روز، افزود: جبرئیل در روز هشتم ذیحجه آدم را به منا برد، آدم شب را در آنجا ماند و صبحگاهان عازم صحرای عرفات شد. جبرئیل هنگام خروج از مکه، احرام بستن و لبیک گفتن را به او آموخت و چون عصر روز عرفه فرا رسید، آدم را به غسل فرا خواند و پس از نماز عصر، او را به وقوف در عرفات دعوت کرد و کلماتی را که از پروردگار دریافت کرده بود به وی تعلیم داد، این کلمات عبارت بودند از:«سبحانک اللهم و بحمدک لا اله الا انت» «علمت سوء و ظلمت نفسی و اعترفت بذنبی»«اغفر لی انک انت الغفور الرحیم؛ جز تو خدایی نیست کار بدی کردم و بر خود ظلم کردم».

وی افزود: در ادامه نیز آمده است اینک به گناه خود اعتراف می‌کنم مرا ببخش که تو بخشنده و مهربانی. آدم (ع) تا غروب آفتاب همچنان دعا می‌کرد و با تضرع اشک می‌ریخت. وقتی که آفتاب غروب کرد همراه جبرئیل روانه مشعر شد و شب را آنجا گذراند. صبحگاهان در مشعر بپاخاست و به دعا پرداخت؛ تا اینکه سرانجام بخشیده شد.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تصریح کرد: روایت است که امام سجاد(ع) در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم سؤال می‌کرد، حضرت به او فرمود: «وای بر تو! آیا در مثل چنین روزی از غیر خدا سئوال می‌کنی و حال آنکه در این روز برای بچه‌هایی که در شکم مادرانند، امید سعادت و خوشبختی می‌رود».

وی  بیان کرد: پاداش زیارت امام حسین(ع) در روز عرفه به اندازه‌ای است که از امام صادق (ع) روایت شده: «خداوند متعال قبل از اهل عرفات برای زائرین قبر حسینی جلوه کرده، نیازهای آنان را برآورده، گناهانشان را بخشیده و آنان را به خواسته‌هایشان می‌رساند و آنگاه نزد اهل عرفات آمده و با آنان نیز اینگونه رفتار می‌کند». 

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تصریح کرد: چه خوب است که از این فرصت بهره برده و به سمت نزدیکی با خداوند برویم و روزهایی این چنین را که خداوند در سرنوشت ما نهاده  قدر بدانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha