• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402040704013
  • خبرنگار : 50405

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

برای افزایش همگرایی میان کشورهای مسلمان باید به فلسفه حج توجه شود

برای افزایش همگرایی میان کشورهای مسلمان باید به فلسفه حج توجه شود

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: لازم است برای حل مشکلات در جهان اسلام، به فلسفه اصلی حج و تاکیدات قرآن برای ایجاد همگرایی میان کشورهای مسلمان توجه شود.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت مراسم حج در افزایش همگرایی میان کشورهای اسلامی، اظهار کرد: در قرآن کریم نیز تاکید شده است که حج جایی برای جمع شدن مردم و کسب منافع و مصلحت‌شان است. طبیعتا یکی از این منافع، ایجاد همگرایی میان ملل مسلمان است. در این مراسم الهی، مسلمانان از هر مذهب و هر نقطه‌ای از جهان حضور می‌یابند، لذا حج یکی از بهترین محل‌ها برای شناخت منافع و خطرات مشترک کشورهای اسلامی است و می‌تواند باعث افزایش همگرایی میان ملت‌های مسلمان شود.

وی افزود: تا کنون به دلیل اینکه حاکمان برخی کشورهای اسلامی تمایلی به ایجاد وحدت میان ملت‌های مسلمان نداشتند، ما شاهد ایجاد یک همگرایی قوی بین این کشورها نبودیم. همچنین علمای دین نیز باید بیشتر در زمینه توضیح فلسفه حج برای مسلمانان فعالیت می‌کردند و منافع مشترک میان مسلمین را برای آنان شرح می‌دادند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: گاها شاهدیم سران کشورهای اسلامی تنها به دنبال افزایش تسلط خود هستند و منافع ملت‌ها را ملاک قرار نمی‌دهند. در حالیکه اگر این کشورها به این سمت حرکت کنند، هم منافع خودشان و هم منافع سایر کشورها و ملت‌ها تامین خواهد شد.

زنگنه با تاکید بر لزوم تقویت وحدت در میان ملت‌های مسلمین، عنوان کرد: در حال حاضر شاهدیم میان ملت‌های مسلمان آن وحدتی که باید، وجود ندارد، مگر اینکه موضوع مهمی پیش آید و احساسات مسلمانان را جریحه‌دار کند، مانند مسئله فلسطین و تهاجم اسرائیل به قدس شریف که یکی از موضوعات مورد وفاق بین مسلمین و از زمینه‌های ایجاد وحدت و همکاری میان آنان است.

وی اضافه کرد: البته ملت‌های مسلمان ذاتا خواهان داشتن یک رابطه مثبت و سازنده با یکدیگر هستند، کما اینکه در مراسم حج هم کنار یکدیگر می‌نشینند و محترمانه با هم در مورد مسائل مختلف صحبت و مشکلات یکدیگر را درک می‌کنند. اما در سطح کلان، می‌بینیم گاها سران همین کشورها رویکردی سازنده نسبت به هم ندارند. بنابراین لازم است برای حل مشکلات در جهان اسلام، به فلسفه اصلی حج و تاکیدات قرآن برای ایجاد همگرایی میان کشورهای مسلمان توجه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha