• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402040704273
  • خبرنگار : 50184

گذر محله "جلوخان" کرمانشاه مرمت شد

گذر محله "جلوخان" کرمانشاه مرمت شد

ایسنا/کرمانشاه کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از مرمت گذر محله "جلوخان" کرمانشاه به عنوان تنها گذر دارای جداره چوبی سبک بغدادی استان خبر داد.

مسلم کرمی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به وسعت بافت تاریخی شهر کرمانشاه، اظهارکرد: بافت تاریخی شهر کرمانشاه، هسته اولیه شکل گیری این شهر است که از پیوستن چند محله قدیمی تشکیل و توسعه یافته است.

وی ادامه داد:  بافت تاریخی شهر کرمانشاه از بخش های مختلفی همچون  راسته بازارها، گذرهای تاریخی، سراها و عناصر وابسته به بازار و بسیاری از بناهای ارزشمند تشکیل شده است. 

 کارشناس میراث فرهنگی استان از گذر به عنوان یکی از مهمترین بخش های این محلات نام برد و گفت: گذرهای تاریخی شبکه‌ای به هم پیوسته از راه ها و در واقع معبر خاصی در بافت تاریخی شهر بوده اند که محلات مختلف قدیمی شهر را به هم وصل می کرده و به نوعی می توان گفت خیابان اصلی هر محله بوده است. 

وی با بیان اینکه در گذشته مشاغل گوناگونی در گذرها فعال بوده که بعضا امروزه هم فعال و پویا هستند، تصریح کرد: همچنین مردم محلات در اوقات فراغت خود در محل گذر جمع می شدند و در خصوص موضوعات مختلف با همدیگر مشورت می کردند. 

کرمی در ادامه به تعدد گذرهای تاریخی کرمانشاه در گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر تنها سه گذر شامل گذرهای چنانی، معتضدالدوله وزیری و جلوخان در کرمانشاه باقی مانده و مابقی آنها به مرور از بین رفته‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: گذر جلوخان کرمانشاه به واسطه داشتن یک جداره با نمای چوبی سبک بغدادی از سایر گذرهای استان متمایز و دارای اهمیت  است که علاوه بر زیبایی، پیوند دهنده بین بافت و بازار تاریخی بوده که زمینه حضور و فعالیت های متنوع ساکنین این منطقه را فراهم نموده است.

کارشناس ناظر پروژه مرمت این گذر، با اشاره به اهتمام میراث فرهنگی استان برای حفظ گذر تاریخی جلوخان، عنوان کرد: در این راستا طی ماه های گذشته حدود سه میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار برای مرمت این گذر در استان اختصاص یافت و مرمت آن را آغاز کردیم. 

وی از اتمام مرمت این گذر تاریخی خبرداد و گفت: مرمت و ساماندهی جداره و نمای چوبی، دفع رطوبت، مرمت نماهای آجری و ... از اقداماتی است که در این گذر انجام دادیم. 

گذر محله "جلوخان" کرمانشاه مرمت شد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha