• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402040704352
  • خبرنگار : 71129

ماموریت صلح‌بانی سازمان ملل در مالی ۳۰ ژوئن پایان می‌یابد

ماموریت صلح‌بانی سازمان ملل در مالی ۳۰ ژوئن پایان می‌یابد

فعالیت صلح بان‌های سازمان ملل در مالی قرار است ۳۰ ژوئن( ۹ تیر) پایان یابد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های سازمان ملل پیش از رای گیری شورای امنیت درباره پیش نویس قطعنامه‌ای درباره پایان کار نیروهای صلح بان سازمان ملل در مالی اعلام کردند که این رای گیری به عملیات و فعالیت ۱۳ هزار صلح بان تا ۳۰ ژوئن پایان می‌دهد و آنها باید ظرف شش ماه این کشور آفریقایی را ترک کنند.

این پایان برنامه‌ریزی شده هیات صلح بان سازمان ملل پس از سال‌های تنش بین این نهاد بین‌المللی و حکومت نظامیان در مالی در ماه جاری میلادی زمانی مرکز توجه قرار گرفت که وزیر امور خارجه این کشور آفریقایی از نیروها خواست تا بدون فوت وقت این کشور را ترک کنند.

این به معنای توقف ناگهانی عملیاتی است که از زمان همکاری مالی با گروه واگنر روسیه در سال ۲۰۲۱، به دلیل محدودیت‌های دولت متوقف شده است. ماموریت سازمان ملل نقشی حیاتی در محافظت از غیرنظامیان در برابر شورش افراط‌گرایان ایفا می‌کند که هزاران نفر را به کام مرگ فرستاده است.

برخی کارشناسان نگرانند که اوضاع امنیتی می‌تواند با خروج این نیروها بدتر شود و ارتش ضعیف مالی را با ۱۰۰۰ نیروی واگنری در مبارزه با شبه نظامیان که کنترل بخش‌هایی از شمال و مرکز این کشور را در دست دارند، تنها بگذارد.

عملیات واگنر نیز در این کشور آفریقایی خود جای سوال دارد .

بر اساس متن پیش نویس، هیات صلح بان سازمان ملل در مالی تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ فرصت دارد تا یک خروج منظم و امن را انجام دهد که شورای امنیت آن را تا ۳۰ اکتبر بررسی خواهد کرد. سپس شورای امنیت می‌تواند در صورت نیاز، یک جدول زمانی اصلاح شده را در بحث با کشور مالی در نظر بگیرد.

عملیات صلح بان‌ها به تامین امنیت پرسنل، تاسیسات و کاروان‌های سازمان ملل محدود می‌شود. هیات صلح بان سازمان ملل در مالی همچنین تخلیه به دلایل پزشکی را برای کارکنان سازمان ملل فراهم می کند.

هیات صلح بان سازمان ملل در مالی در سال ۲۰۱۳ و پس از آن آغاز به کار کرد که شورشیان جدایی طلب و شبه نظامیان مرتبط با القاعده شمال این کشور آفریقایی را اشغال کردند. نیروهای فرانسوی شبه نظامیان را به عقب نشینی واداشتند اما این شورشیان و شبه نظامیان بار دیگر جمع شدند. مالی از آن زمان به مرکز اصلی جنبشی خشونت آمیز بدل شده که در سراسر غرب آفریقا گسترش یافته و باعث فرار میلیون‌ها نفر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha