• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402040704433
  • خبرنگار : 50560

ضرورت ذبح دام در کشتارگاه‌های قزوین

ضرورت ذبح دام در کشتارگاه‌های قزوین

ایسنا/قزوین مدیرکل دامپزشکی قزوین گفت: با توجه به ممنوعیت ذبح دام در محیط خارج از کشتارگاه و در راستای رعایت نکات بهداشتی، کشتار دام در همه کشتارگاه‌های قزوین در روز عید قربان به شکل رایگان انجام می‌شود.

مهدی جلوخانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ذبح دام در معابر عمومی به دلیل مخاطرات بهداشتی، زیست محیطی و اجتماعی ممنوع است و کلیه امور مربوط به ذبح دام به مناسبت عید قربان در کشتارگاه‌های قزوین رایگان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو، تب مالت و سیاه زخم از بیماری‌های مشترک دام و انسان است، تصریح کرد: باتوجه به فصول گرم سال، امکان آلودگی دام‌ها به این بیماری‌ها زیاد است لذا از شهروندان تقاضا دارم از خدمات رایگان دامپزشکی برای ذبح دام استفاده نمایند چراکه انتقال این نوع بیماری‌ها با تماس خون دام نیز امکان‌پذیر است.

مدیر کل دامپزشکی قزوین افزود: ۲۲ اکیپ ثابت و سیار جهت بازرسی بهداشتی و نظارت بر ذبح شرعی برای روز عید سعید قربان کشیک شدند که این تیم متشکل از کارشناسان دامپزشکی و روحانیون ناظر ذبح شرعی است.

وی ادامه داد: همچنین توصیه می‌شود شهروندان به منظور حفظ سلامت خود حتماً دام قربانی را از مکان‌های مشخص شده شهرداری و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.

جلوخانی ضمن توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی در عید قربان عنوان کرد: برای تهیه دام زنده به صورت حضوری ضمن تجمع نکردن و با رعایت دقیق و الزامات بهداشت فردی از قبیل استفاده از ماسک و دستکش، حتماً به مراکز مجاز عرضه بهداشتی دام مراجعه و از خرید دام زنده از کنار معابر عمومی و خیابان‌ها و افراد غیرمجاز خودداری کنند.

وی ادامه داد: با خرید و کشتار دام‌های قربانی خود در مکان‌های مجاز ویژه عید سعید قربان در سطح استان و تحت نظارت بازرسان بهداشتی دامپزشکی، سلامت خود و بهداشت جامعه را تضمین کنند. همچنین عرضه دام زنده نیز در سطح شهرها ممنوع است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: با هماهنگی‌های انجام شده از سوی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، کشتارگاه‌های دام استان از ساعت هفت صبح فردا مصادف با روز عید قربان برای ارائه خدمات به شهروندان آمادگی دارند.

وی عنوان کرد: اگر افراد به هر دلیل اقدام به ذبح گوسفند در منازل خود می‌کنند باید به نکات بهداشتی توجه داشته باشند و از دستکش و ماسک استفاده کنند و محل ذبح و خونابه‌ها را با آب ژاول شستشو دهند.

این مسئول همچنین توصیه کرد افراد از مصرف بلافاصله گوشت قربانی خودداری کنند و آن را به مدت یک شبانه روز در یخچال قرار دهند ضمن اینکه تلفن ۱۵۱۲ آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای دامپزشکی به شهروندان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha