• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1402040704513
  • خبرنگار : 71454

مجازات برای دیوارنویسی روی اثر دوهزارساله

مجازات برای دیوارنویسی روی اثر دوهزارساله

پلیس ایتالیا در پی یافتن شخصی است که روی دیوار کولوسئوم، بزرگ‌ترین تماشاخانه در امپراتوری روم، نام خود را حکاکی کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، پلیس ایتالیا در جست‌وجوی یک گردشگر جوان است که نام خود و دوستش را روی دیوار کولوسئوم حک کرده؛ اقدامی که خشم گسترده‌ای را در میان مردم و کارشناسان آثار تاریخی برانگیخته است.

فیلم‌هایی از این توریست انگلیسی‌زبان منتشر شده که اخیرا با استفاده از کلید، عبارت «Ivan+Hayley ۲۳» را روی دیوار آمفی‌تئاتر دوهزارساله رومی حکاکی کرده است.

این کلیپ با عنوان "گردشگری احمق نامش را در کولوسئوم حک می‌کند" در یوتیوب بارگذاری شده و پس از آن به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و در نهایت پلیس از این حادثه آگاه شده است.

مجازات برای دیوارنویسی روی اثر دوهزارساله

این فرد هنوز به طور رسمی شناسایی نشده است، اگرچه ظن قوی وجود دارد که او «ایوان» نام دارد.

اگر مظنون دستگیر و مجرم شناخته شود، با عواقب سنگینی روبه‌رو خواهد شد که شامل جریمه حداقل ۱۵ هزار یورویی و حبس تا پنج سال می‌شود.

«جنارو سانگولیانو»، وزیر فرهنگ ایتالیا، این ویدئو را در توییتر به اشتراک گذاشت و این تخلف را بسیار جدی و نشانه‌ای از «بی‌ادبی بزرگ» توصیف کرد که یک گردشگر یکی از معروف‌ترین مکان‌های جهان، یعنی کولوسئوم را برای حک کردن نامش تخریب می‌کند.

او ابراز امیدواری کرد هر فردی که این تخریب را انجام داده شناسایی و طبق قوانین مجازات و تحریم شود.

«دانیلا سانتانچه»، وزیر گردشگری ایتالیا نیز خواستار احترام به فرهنگ و تاریخ ایتالیا شد و گفت: «نمی‌توانیم اجازه دهیم کسانی که از کشور ما دیدن می‌کنند احساس آزادی داشته باشند که این گونه رفتار کنند.»

مجازات برای دیوارنویسی روی اثر دوهزارساله

خرابکاری در اثر تاریخی کولسئوم مورد انتقاد مردم ایتالیا نیز قرار گرفته است. با این حال، این نخستین‌بار نیست که این اثر تاریخی تخریب می‌شود. در سپتامبر ۲۰۲۰، یک مرد ۳۲ ساله اهل ایرلند ظاهرا با استفاده از یک شیء نوک‌تیز فلزی برای حک کردن حروف اول خود در ستونی در سطح اول بنای تاریخی کولوسئوم دستگیر شد.

یک دختر ۱۴ ساله آلمانی نیز یک ماه بعد، در حال انجام همین کار دستگیر شد.

«آلفونسینا روسو»، مدیر کولوسئوم گفت: «به نظر می رسد در میان افرادی که مرتکب چنین اعمالی می‌شوند، فقدان آموزش وجود دارد. هرکسی که روی بناهای تاریخی می‌نویسد، مشخصا درباره میراث فرهنگی ما آموزش ندیده است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۴-۰۷ ۱۸:۵۵

آثار تاریخی ایران به ویژه طاق بستان مملو از یادگاری نویسی های توریست های ایرانی و غیرایرانی است. به ویژه توریست های غیرایرانی همه جای طاق بستان را مملو از نام های خود کرده اند. در بسیاری از بناها این کنده کاری ها هم اکنون به بخشی از هویت بنا تبدیل شده است. در تخت جمشید بسیاری از اطلاعات تاریخی پیرامون این اثر از کنده کاری هایی که در طول هزاران سال بازدیدکنندگان و مسافران بر روی سنگ ها انجام داده اند به دست آمده است.