• شنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 1402040704606
  • خبرنگار : 71572

آغاز رویه مثبت در سازمان لیگ فوتبال

شفاف‌سازی را ادامه دهید!/ حالا نوبت تبلیغات محیطی است

شفاف‌سازی را ادامه دهید!/ حالا نوبت تبلیغات محیطی است

سازمان لیگ فوتبال با آغاز شفاف‌سازی درباره هزینه باشگاه‌های لیگ برتری طی سه فصل گذشته رویه درستی را آغاز کرد که باید به بخش‌های دیگر هم تعمیم پیدا کند.

به گزارش ایسنا، سازمان لیگ فوتبال ابتدای این هفته در اقدامی جالب توجه و در راستای شفاف‌سازی درباره دلایل تعیین سقف بودجه تصمیم به افشای هزینه‌های باشگاه‌های لیگ برتری طی سه فصل گذشته گرفت. این اعداد و ارقام نشان داد که در فصول بیستم (۰۰-۱۳۹۹)، بیست و یکم (۰۱-۱۴۰۰) و بیست و دوم (۰۲-۱۴۰۱) لیگ برتر فوتبال به ترتیب ۵۷۲، ۹۲۹ و ۲۴۶۶ میلیارد تومان برای اصل قراردادها هزینه شده که به ترتیب ۶۲ درصد از لیگ بیستم به بیست و یکم و ۱۶۵ درصد  از لیگ بیست و یکم به بیست و دوم هزینه باشگاه‌ها افزایش یافته که رقم سرسام‌آوری است.

البته در مورد لیگ بیست و دوم، دو جدول منتشر شده که در یکی از آن‌ها هزینه استقلال ۴۰۴ میلیارد تومان و در دیگری حدودا ۳۱۶ میلیارد تومان قید شده است. در ادامه پیگیری‌های خبرنگار ایسنا مشخص کرد که رقم ۴۰۴ میلیارد تومان درست است که باعث می‌شود استقلال پرهزینه‌ترین تیم لیگ بیست و دوم باشد. اما دلیل این مغایرت چه بود؟

بیشتر بخوانید

جدول ابتدایی (جدول ۱) که هزینه ۳۱۶ میلیارد تومانی برای استقلال قید کرده مربوط به اطلاعات موجود در سازمان لیگ بوده چرا که الحاقیه‌های استقلال در سازمان لیگ ثبت نشده بود که در نوع خود ایراد محسوب می‌شود چرا که این باشگاه باید الحاقیه‌هایش را به سازمان لیگ ارائه می‌کرد. جدول دوم (جدول ۲) مربوط به اعداد و ارقام ثبت شده در دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای می‌شود که به دلیل ثبت الحاقیه‌ها در این دپارتمان، هزینه‌های باشگاه استقلال به ۴۰۴ میلیارد تومان رسیده است.

شفاف‌سازی را ادامه دهید!/ حالا نوبت تبلیغات محیطی است
جدول ۱
شفاف‌سازی را ادامه دهید!/ حالا نوبت تبلیغات محیطی است
جدول ۲

تصمیم بی‌سابقه سازمان لیگ فوتبال در راستای شفاف‌سازی، اتفاق مثبتی بود که باید ادامه پیدا کند و در باقی حوزه‌های مربوط به باشگاه‌ها رخ دهد. برای مثال در سال‌های اخیر همیشه ابهاماتی درباره درآمد باشگاه‌ها از محل تبلیغات محیطی وجود داشته و هیچ‌گاه جزئیات این درآمد فاش نشده است. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در دو فصل اخیر گلایه باشگاه‌ها بابت درآمد تبلیغات محیطی کاهش یافته اما گام بعدی که از سوی سازمان لیگ فوتبال انتظار می‌رود، شفاف‌سازی درباره این موضوع است.

در حال حاضر یکی از باشگاه‌هایی که درآمد تبلیغات محیطی‌اش مشخص شده که البته آن هم مربوط به لیگ بیست و یکم می‌شود، گل‌گهر سیرجان است که ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان درآمد داشته است. این رقم نشان می‌دهد که درآمد باشگاه‌ها از طریق تبلیغات محیطی افزایش چشم‌گیری داشته چرا که در اعداد و ارقامی که در فصول قبلی درباره تبلیغات محیطی منتشر شده بود به ندرت به میلیارد می‌رسید.

شفاف‌سازی را ادامه دهید!/ حالا نوبت تبلیغات محیطی است

البته در گزارش مالی باشگاه گل‌گهر به اشتباه این رقم به حق پخش تلویزیونی ربط داده شده اما با پیگیری‌های خبرنگار ایسنا مشخص شد که این موضوع به اشتباه درباره حق پخش تلویزیونی قید شده در حالی که مربوط به درآمدهای حاصل از تبلیغات محیطی است چرا که اصلا حق پخش تلویزیونی در فوتبال ایران موضوعیت ندارد.

در پایان باید گفت، حالا که سازمان لیگ فوتبال درباره هزینه‌های باشگاه‌ها طی سه فصل گذشته شفاف‌سازی کرده، نوبت به شفاف‌سازی درباره درآمد آن‌ها از تبلیغات محیطی است. پس چه بهتر که در برهه‌ای که سازمان لیگ شروع به شفاف‌سازی کرده، این رویه را ادامه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۴-۱۰ ۱۲:۳۸

این آمارها اصلا درست نیست چون همان طور که نوشته بر اساس قراردادهای ثبت‌شده در سازمان لیگ است و نه بر اساس حسابرسی‌های انجام‌شده و در ثانی آپشن قراردادها در این گزارش لحاظ نشده که اون خودش بعضا سهم زیادی از قرارداد را داشته