• پنجشنبه / ۸ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402040804811
  • خبرنگار : 71402

تئوری جدید روزنامه‌نگاران آمریکایی از انفجارهای نورداستریم

تئوری جدید روزنامه‌نگاران آمریکایی از انفجارهای نورداستریم

دو روزنامه‌نگار آمریکایی می‌گویند که محققان، کارشناسان و رسانه‌های غربی میزان مواد منفجره مورد استفاده برای انفجار خط لوله‌های گاز نورد استریم را بیش از حد تخمین زده و محل دقیق انفجارها را نادرست اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، خط لوله‌های ساخته شده برای انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان در سپتامبر ۲۰۲۲ هدف حمله قرار گرفتند. این روزنامه‌نگاران با استناد به فیلمی از زیر آب که اریک اندرسون، مهندس سوئدی‌ای منتشر کرد که تحقیقات در محل انفجار را رهبری می‌کرد و همچنین صحبت‌ چندین متخصص گفتند که تصاویر نشان می‌دهد بیشتر تخریب‌های مشاهده شده در این خط‌ لوله‌ها «نتیجه خود انفجارها نیست، بلکه حاصل خروج سریع فشار بسیار بالاست.»

اظهارات این دو روزنامه‌نگار آمریکایی به نام‌های مکس بلومنتال و وایت رید، روز سه‌شنبه در مقاله‌ای که در وب‌سایت «گری‌زون» (The Grayzone) منتشر شد.

اولین تصاویر در دسترس عموم از خط لوله‌های نورد استریم پس از حمله سپتامبر ۲۰۲۲، از سوی شرکت نروژیBlueye Robotics که پهپادهای زیر آبی تولید می‌کند، گرفته شد. در حالی که به نظر می‌رسد این فیلم قسمتی از خط لوله تخریب‌ شده را نشان می‌دهد، این روزنامه‌نگاران استدلال کردند که زیردریایی این شرکت نروژی احتمالا «در مستندسازی صحنه انفجار ناکام بوده‌اند» و آسیب ناشی از افت فشار را به جای خود محل انفجار اشتباه گرفته‌اند.

مایکل کوبز، از محققان مستقل که سابقه مهندسی دارد، می‌گوید که فیلم شرکت نروژی «نتیجه کشش مکانیکی و فشار زدایی سریع خط‌ لوله‌های شدیدا تحت فشار را نشان می‌دهد.»

مایکل کوبز و اریک اندرسون هر دو می‌گویند که به اعتقاد آنها، آسیب‌های مورد بحث بازرسان را گمراه کرده و استدلال می‌کنند که بمبگذاری‌ها در مکان‌های متفاوتی از آنچه قبلا گزارش شده بود، رخ داده است.

به نظر می‌رسد فیلم بازبینی‌شده به دست وب‌سایت گری‌زون هم با ادعاهای قبلی مقامات غربی مبنی بر استفاده از «چند صد کیلوگرم» مواد منفجره در این حمله در تناقض باشد.

در حالی که بازرسان دانمارکی و سوئدی به سازمان ملل گفتند که داده‌های مرتبط با زمین لرزه‌ این نتیجه‌گیری را تایید می‌کند، کوبز توضیح داد که «به نظر می‌رسد که رویداد لرزه‌ای کاملاً ناشی از انبساط ناگهانی گاز بوده است و انفجارهای واقعی احتمالا هیچ اثری در داده‌های لرزه‌ای باقی نگذاشته‌اند.»

این روزنامه‌نگاران تخمین زدند که تا ۵۰ کیلوگرم (۱۱۰ پوند) تی‌ان‌تی یا ۴۰ کیلوگرم (۸۸ پوند) اچ‌ام‌ایکس (HMX) برای هر یک از این انفجارها استفاده شده است.

با این حال، نوع مکانیسم به کار رفته برای منفجر کردن بمب‌ها مشخص نیست. اگرچه منابع مورد نظر سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی سرشناس آمریکایی قبلا ادعا کرده بودند که از فیوز زمان‌بندی شده برای این انفجارها استفاده شده است، بلومنتال و رید گفتند که این نظریه بعید است، زیرا تنها راه برای متوقف کردن تایمر «بازگشت به صحنه جرم است.» این گزارش افزود که قرار گرفتن مکان‌های انفجار در آب‌هایی که به خوبی محافظت می‌شوند، انجام چنین عملیاتی را بدون شناسایی دشوار می‌کند.

رسانه‌های جهان، گزارش‌های مختلفی درباره حمله به خط لوله‌های نورد استریم ارائه کرده‌اند، به‌ طوری ‌که نیویورک‌تایمز و چندین رسانه آلمانی گفتند که یک «گروه طرفدار اوکراین» با کمک اندک یا بدون کمک هیچ یک از بازیگران دولتی این خرابکاری را انجام داده است. با این حال، اوایل ماه جاری واشنگتن پست و دو آژانس اروپایی گزارش دادند که اطلاعات ایالات متحده متوجه شد که ارتش اوکراین در حال توطئه برای تخریب خطوط لوله است و تلاش کرد از این حمله جلوگیری کند. گرچه گزارش‌ها می‌گفتند که طرح اولیه لغو شده است، اما عملیات تقریبا مشابهی بلافاصله پس از آن انجام شد.

سیمور هرش در عین حال مدعی شد که ایالات متحده حمله به خطوط لوله نورد استریم را با کمک نروژ ترتیب داد. هم واشنگتن و هم کی‌یف هرگونه دست داشتن در این خرابکاری را رد کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha