• جمعه / ۹ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402040905322
  • خبرنگار : 50604

مرحله نخست جشنواره موسیقی نواحی ایران در گنبد کاووس به ایستگاه آخر رسید

مرحله نخست جشنواره موسیقی نواحی ایران در گنبد کاووس به ایستگاه آخر رسید

ایسنا/گلستان مرحله نخست شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه یک به میزبانی گنبدکاووس به کار خود پایان داد.

دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ظهر جمعه 9 تیرماه 1402 در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که از روز سه‌شنبه ششم تیرماه در شهرستان گنبدکاووس آغاز به کار کرده بود شامگاه پنجشنبه هشتم تیرماه با چهار اجرای موسیقی کتولی ، مازندرانی ،عاشیقی و دوتار خراسان پایان یافت.

محمدعلی مرآتی بیان کرد: در این جشنواره گروه های موسیقی از استان های گلستان ، تهران ، مازندران ، قزوین ، خراسان شمالی و البرز به مدت ۳ روز در مجتمع وارنای گنبدکاووس به اجرای موسیقی قزلباش، قزاق، ترکمن، کتولی، رومانو، مازندرانی، دوتار خراسانی، زورخانه و تعزیه پرداختند. 

وی ادامه داد: در ادامه مرحله نخست این جشنواره هنرمندان موسیقی در ۴ منطقه دیگر نیز تا ۲۳ تیرماه در شهرهای شهرکرد،  تبریز،  کرمان و کرمانشاه به اجرای برنامه می پردازند و در پایان منتخبین مناطق  ۵ گانه مهرماه در تهران همراه با هنرمندان موسیقی بین المللی در مرحله پایانی شانزدهمین جشنواره  موسیقی  نواحی ایران شرکت می کنند.

مرآتی گفت: نخستین اجرای صحنه‌ای شب گذشته به گروه «نجوای کتول» از استان گلستان تعلق داشت؛ این گروه ۸ نفره با حضور در صحنه به اجرای ۱۲ قطعه مختلف پرداختند. «طلوع»، «آواز هرایی»، «آواز کله‌کش کوتاه»، «ریز مقام»، «آواز کله کش وسط»، «ترانه چینی اِم»، «آواز کله کش بلند (مقام کوچ)»، «ترانه سر طِلا»، «ترانه لاره»، «ترانه شاه داماد» و «ترانه حِنا حِنا» قطعاتی بودند که توسط نوازندگان این گروه نواخته شد و خواننده این گروه نیز با همراهی نوازندگان آن‌ها را خوانندگی کرد. «ترانه چَکِه سِماع» قطعه آخری بود که توسط این گروه گلستانی روی صحنه اجرا رفت؛ در این قطعه نوازندگان نی و دهل و دایره نواختند و سایر اعضای گروه نیز به رقص محلی پرداختند.

دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران افزود: بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در دو بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی، طی روزهای ششم الی بیست و سوم تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان (۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) در حال برگزاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha