• شنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402041005590
  • خبرنگار : 71415

بولسونارو به ۸ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد

بولسونارو به ۸ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد

دادگاه فدرال برزیل اعلام کرد، ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور سابق ادعاهای بی‌اساس درباره سیستم رای‌گیری این کشور مطرح و از اختیارات ریاست جمهوری خود سوءاستفاده کرده و انتصاب او در سمت‌های دولتی را به مدت هشت سال ممنوع کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه راشا تودی، دادگاه انتخاباتی عالی برزیل در حکمی در روز جمعه بولسونارو، رئیس جمهور سابق را از بابت نقض قوانین انتخاباتی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اکتبر ۲۰۲۲، زمانی که هنوز رئیس جمهور بود گناهکار شناخت.

قضات برزیلی به این استناد کردند که بولسونارو سال گذشته میلادی دیپلمات‌های خارجی را احضار کرده تا به آنها در خصوص آسیب‌پذیری‌های ادعایی در سیستم رای‌گیری الکترونیکی برزیل هشدار دهد. آنها این ادعاهای بولسونارو را "دروغ و اطلاعات غلط" خواندند.

بندیتو گونکالوز یکی از پنج قاضی دادگاه که علیه بولسونارو حکم صادر ‌کرد، این رئیس‌جمهور سابق برزیل را به دلیل طرح "دروغ‌های حیرت‌آور" و اظهارات "فریبنده" که به گفته او هدفشان ایجاد پارانویای جمعی در میان رأی‌دهندگان بود، محکوم کرد.

وکلای بولسونارو تصدیق کردند، رئیس جمهور سابق برزیل در نشستش با این دیپلمات‌ها "به طرزی افراطی رک حرف زده" اما گفتند او صرفا تلاش می‌کرده سیستم رای‌گیری کشورش را "بهبود بخشد."

بولسونارو بعدا به حکمی که دادگاه روز جمعه علیه او صادر کرد، اعتراض کرده و به خبرنگاران گفت، "از پشت به او خنجر زده‌اند."

دو تن از پسران بولسونارو که هر دو سیاستمدار هستند، در رسانه‌های اجتماعی این حکم را محکوم کردند. ادواردو بولسونارو، یکی از پسران رئیس جمهور سابق برزیل استدلال کرد، پدرش به دلیل ارزش‌های محافظه‌کارانه "هدف اولویت‌دار تشکیلات" برزیل واقع شده است. فلاویو، پسر بزرگ رئیس جمهور سابق برزیل هم به اعلام آنچه "پیروزی اخلاقی" پدرش خواند پرداخت و ادعا کرد "برای همه برزیلی‌ها واضح است که او فرد خوبی است."

بولسونارو پس از باختش در انتخابات سال گذشته برزیل به لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، اصرار داشت که در این رقابت انتخابات علیه او تقلب شده و ادعا کرد "نقصی" بر هزاران دستگاه رای‌گیری الکترونیکی برزیل تاثیر گذاشته است. هواداران او همچنین بعد از این انتخابات تظاهراتی جنجالی به راه انداخته و در بزرگراه‌ها مانع ایجاد کردند. حامیان بولسونارو در تاریخ هشتم ژانویه تنها یک هفته بعد از مراسم تحلیف لولا دا سیلوا به کاخ ریاست‌جمهوری برزیل یورش بردند. خود لولا دا سیلوا، بولسونارو را به تلاش برای راه‌اندازی "کودتا" متهم کرد.

بولسونارو چندی بعد پایان دادن به ناآرامی‌ها را درخواست کرده و شکستش را پذیرفت. با این وجود ادعاهای او در نهایت در دادگاه رد شدند و قضات برزیلی او را از بابت به چالش کشیدن نتایج انتخابات از روی "سوءنیت" به جریمه‌ای ۴.۳ میلیون دلاری محکوم کردند. او در حال حاضر با یک پرونده کیفری جداگانه به اتهام تحریک عمدی حملات هشتم ژانویه مواجه است.

لولا داسیلوا که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس جمهور برزیل بود، در سال ۲۰۱۸ از بابت دریافت حکم محکومیت مربوط به اتهام فساد، از رقابت با بولسونارو در انتخابات منع شد.

دادگاه عالی برزیل سال ۲۰۱۹ حکم لولا دا سیلوا را با این استدلال که قاضی صادرکننده حکم مجازات او فاقد حوزه قضایی مناسب بوده لغو کرد و به این ترتیب او از زندان آزاد شد. حامیان این رئیس جمهور چپگرای برزیل استدلال می‌کنند پرونده فساد مطرح شده علیه او دارای انگیزه‌های سیاسی بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha