• شنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402041005650
  • خبرنگار : 50562

پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی مسجدسلیمان در انتظار تامین اعتبار

پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی مسجدسلیمان در انتظار تامین اعتبار
چاه شماره یک مسجدسلیمان که پنجم خرداد ۱۲۸۷ به مخزن نفتی رسید

ایسنا/خوزستان یک باستان‌شناس می‌گوید: احیای پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی مسجدسلیمان نقش مهمی در حفاظت و کاوش محوطه‌های باستانی این شهرستان دارد.

زیبا صالحی‌فرگنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاسیس پایگاه پژوهشی در مسجدسلیمان تاکید کرد: هم‌اکنون فقط احیای این پایگاه پژوهشی مهم است که اگر اعتباری برای احیای این پایگاه تخصیص یابد می‌توانیم کار حفاظت و کاوش را آغاز کنیم.

وی با اشاره به این‌که تابلوهای این مرکز فرهنگی به زودی نصب خواهد شد نیز گفت: این پایگاه پژوهشی در صورت احیا با جذب محققان و پژوهشگران می‌تواند شناسایی، بررسی و حفاظت را به عنوان بازوی علمی فرهنگی شهرستان به درستی انجام دهد.

او با تاکید بر این‌که به رسمیت شناختن کاوش در محوطه‌های باستانی مسجدسلیمان به عنوان یک فرآیند مستلزم حفاظت است، توضیح داد: تعیین هدف یا اهداف این فرآیند و نیز تعریف محدودیت‌ها و زمان آغاز و پایان، طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای مراحل مختلف متاثر از عوامل مختلفی است که بدون آگاهی و شناخت درست آن‌ها نمی‌توان مسیری بی‌نقص و علمی برای فرایند کاوش محوطه‌ها در نظر گرفت.

صالحی فرگنی با تاکید بر اینکه هر محوطه باستانی باید به شکل مستمر حفاظت شود، افزود: در صورت عدم توجه به این مهم هر گونه کاوش ظلم به محوطه‌های باستانی محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: یکی دیگر از اتفاقات مثبت که با احیای پایگاه انجام خواهد گرفت این است که کارهای مطالعاتی و پژوهشی به طور جدی دنبال خواهد شد.

این باستان‌شناس با اشاره به وجود محوطه‌های باستانی شاخص در مسجدسلیمان، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود آثار متعدد تاریخی نهفته در این محوطه‌ها اهمیت حفاظت، نگهداری و کاوش، بیش از پیش ضروری است، بنابراین فعالیت در پایگاه پژوهشی می‌تواند در قالب خدمات علمی و پژوهشی به حوزه‌های میراث تاریخی این شهرستان خدمت کند.

با همین موضوع:

راه‌اندازی پایگاه پژوهشی بافت تاریخی در مسجدسلیمان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha