• شنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402041005697
  • خبرنگار : 71660

پایان ماموریت صلحبانی سازمان ملل در مالی/آمریکا واگنر را مقصر می‌داند

پایان ماموریت صلحبانی سازمان ملل در مالی/آمریکا واگنر را مقصر می‌داند

به دنبال رای شورای امنیت به پایان ماموریت صلحبانی سازمان ملل در کشور مالی، آمریکا گفت که نگران "اقدامات بی‌ثبات‌کننده" گروه واگنر در آفریقاست و در عین حال رئیس این گروه را به کمک برای طراحی خروج صلحبانان سازمان ملل از مالی متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: ایالات متحده آمریکا اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد دولت انتقالی مالی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار به واگنر از اواخر سال ۲۰۲۱ پرداخت کرده است.

وی افزود: یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر که هفته پیش یک شورش نافرجام را علیه کرملین به راه انداخت، به طراحی و مهندسی خروج نیروهای صلحبان سازمان ملل در مالی موسوم به "مینوسما" برای پیشبرد منافع بیشتر واگنر کمک کرده است.

کربی همچنین تاکید کرد: ما می‌دانیم که مقامات ارشد مالی مستقیما با کارمندان پریگوژین همکاری کردند تا به دبیرکل سازمان ملل اطلاع دهند که کشور مالی دیگر با حضور "مینوسما" در این کشور موافق نیست.

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه به پایان حضور نیروهای صلحبان در مالی رای داد. اوایل ماه گذشته میلادی کشور مالی از سازمان ملل خواست تا "بدون هیچ‌گونه درنگی" به حضور چند دهه‌ای نیروهای حافظ صلح خود پایان دهد و در عین حال تصریح کرد که نیروهای نظامی این سازمان صرفا به تنش‌ها و بی‌ثباتی در این کشور آفریقایی دامن می‌زنند.

دو روز پیش آسیمی گویتا، رئیس‌جمهور موقت مالی در توییتر از تماس تلفنی "رضایت‌بخش" خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خبر داد و این تماس را "مستقیم و صادقانه" توصیف کرد.

جان کربی در ادامه تاکید کرد: علی‌رغم پولی که توسط مالی به گروه واگنر پرداخت شده، وضعیت امنیتی در این کشور بهبود نیافته است.

اظهارات کربی قدم دیگری در تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از نفوذ واگنر در آفریقا محسوب می‌شود. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز سه‌شنبه تحریم‌هایی را علیه چهار شرکت در امارات متحده عربی، جمهوری آفریقای مرکزی و روسیه به دلیل ارتباط با گروه واگنر وضع کرد.

کربی در پایان افزود: واشنگتن هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش فعالیت واگنر درخصوص سوءاستفاده از کشورهای آفریقایی ندیده است.

نیروهای صلحبان سازمان ملل (مینوسما) در سال ۲۰۱۳ در پاسخ به شبه‌نظامیان طوارق در قسمت شمالی مالی مستقر شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha