• شنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402041006008
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

کاشان؛ اولین شهر هوشمند مدیریت مصرف آب

کاشان؛ اولین شهر هوشمند مدیریت مصرف آب

ایسنا/اصفهان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: فرآیندهای هوشمند بهره‌برداری شبکه آبرسانی به‌عنوان اولین سیستم هوشمند کشور منطبق به نقشه راه ارتقای سامانه‌های آبرسانی در کاشان مورد مطالعه قرار گرفته و با اعتبار دو هزار میلیارد ریال(۲۰۰ میلیارد تومان) اجرا خواهد شد.

محمدرضا اسدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هوشمندسازی شبکه توزیع آب به‌عنوان یک راهکار مؤثر در مدیریت منابع آب باعث بهبود کیفیت و کمیت آب، کاهش هزینه‌ها و هدر رفت آب، بهبود کارایی و پارامترهای کیفی و کمی آب می‌شود.

وی افزود: بحران آب یکی از مسائل مهم انسان است که کاهش ذخیره آب شیرین، نابودی سفره‌های آب زیرزمینی، گرمایش زمین، تغییر اقلیم و نشست زمین‌بر اثر برداشت بی‌رویه منابع آب زیرزمینی همگی از پیامدهای بحران آب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان، تصریح کرد: هوشمندسازی شبکه توزیع آب به کمک فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و استفاده از سامانه‌های اینترنت اشیا (Tel) امکان جمع‌آوری و پردازش داده‌های توزیع آب را فراهم می‌کند.

اسدی تأکید کرد: حسگرهای هوشمند و شبکه‌های ارتباطی پیشرفته داده‌های مربوط به فشار، جریان، دما و کیفیت آب در شبکه توزیع آب جمع‌آوری و به ‌سرعت به مرکز کنترل، انتقال داده می‌شوند که پس از پردازش برای تصمیم‌گیری و بهینه‌سازی عملکرد در شبکه توزیع آب استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری و بهره‌برداری شبکه، افزایش کارایی و بهره‌وری و کاهش هدررفت آب، پیش‌بینی رفتار شبکه و برنامه‌هایی برای مدیریت بهتر و پیشگیری از مشکلات احتمالی  از دیگر مزیت‌های هوشمندسازی شبکه توزیع آب است.

وی اظهار کرد: با استفاده از سامانه‌های هوشمند می‌توان میزان مصرف آب در مناطق مختلف را پیش‌بینی کرد و برنامه‌هایی برای کاهش مصرف آب در مناطق پرمصرف، ارائه داد و مناطق نیازمند آب را شناسایی و برنامه‌هایی برای تأمین بهینه آب در این مناطق اجرا کرد.

اسدی افزود: اهمیت حفاظت از منابع آب باعث شد که هوشمندسازی شبکه توزیع آب به‌عنوان یک راهکار برای مدیریت بهینه منابع آب مورد توجه قرار گرفته و به‌عنوان یکی از اولویت‌های شرکت آب و فاضلاب کاشان در لیست برنامه‌های سال جاری قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: تعداد مشترکان ۱۸۵ هزار مشترک است که ۲۵ هزار مشترک روستایی و بقیه ساکن در مناطق شهری هستند که ۶۰ درصد آنها کمتر از الگوی مصرف استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: امیدواریم کاشان با اجرای موفق این طرح بتواند گامی مؤثر در حفظ منابع آبی خود بردارد، زیرا با توجه ‌به تغییرات اقلیمی و کاهش محسوس منابع آبی چاره‌ای جز مدیریت مصرف منابع موجود پیش روی ما وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha