• یکشنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1402041106545
  • خبرنگار : 71662

سازمان هواشناسی هشدار داد

وزش باد شدید در ۱۵ استان/ افزایش ارتفاع موج تا ۲ متر در دریای خزر

وزش باد شدید در ۱۵ استان/ افزایش ارتفاع موج تا ۲ متر در دریای خزر

سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید در ۱۵ استان و افزایش ارتفاع موج تا ۲ متر و خطر غرق شدن شناگران و غواصان در دریای خزر کشور هشدار داد.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به افزایش شدید گرادیان فشاری و حاکمیت بادهای ۱۲۰ روزه آورده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، خیزش گردوخاک امروز (۱۱ تیرماه) در شرق سمنان، شمال شرق اصفهان، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان، دوشنبه (۱۲ تیرماه) در شرق سمنان، جنوب خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شمال شرق اصفهان و سه‌شنبه (۱۳ تیرماه) در شرق سمنان، شمال شرق اصفهان، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان پیش بینی می‌شود.

در این شرایط جوی خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از حضور در فضای باز، عدم تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، دوری از عبور و مرور، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و اجتناب از فعالیت‌های باغی و زراعی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد همراه با گرد و خاک امروز در خراسان رضوی، سمنان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، ایلام، خوزستان و جنوب و غرب تهران، دوشنبه در  خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، خراسان جنوبی، ایلام، خوزستان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، قم، مرکزی جنوب و غرب تهران، سه‌شنبه در تهران، قم، مرکزی، ایلام، خوزستان، اصفهان، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، چهارشنبه ( ۱۴ تیرماه) در تهران، اصفهان، قم، مرکزی، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، شمال فارس، ایلام، خوزستان، شرق هرمزگان و پنج‌شنبه (۱۵ تیرماه) در تهران، قم، مرکزی، همدان، شرق هرمزگان، اصفهان، یزد، کرمان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر حاکمیت این وضعیت جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال وجود دارد بنابراین نسبت به اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و احتیاط در فعالیت‌های کشاورزی توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از افزایش سرعت وزش باد، افزایش ارتفاع امواج تا حدود یک متردر سواحل استان خوزستان و بین ۱ تا ۱.۵ متر در سواحل استان بوشهر، حداکثر تا ۲ متر در نواحی دور از سواحل استان‌های خوزستان و بوشهر و خلیج فارس از اوایل وقت سه‌شنبه تا صبح پنجشنبه ( ۱۳ تا ۱۵ تیر) خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال غرق شدن شناگران و غواصان، اختلال در ترددهای دریایی با شناورهای سبک و صیادی، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری و آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی و ایجاد اختلال در فعالیت‌های دریایی درسواحل و فراسواحل پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، اجتناب از فعالیت‌های شنا وغواصی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و صیادی و انجام فعالیت‌های تفریحی، اجتناب از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت احتمالی برای فعالیت‌های دریایی فراسواحل را توصیه می کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha