• دوشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402041207010
  • خبرنگار : 50037

کشت ۴۰۴ هکتار دانه‌های روغنی گلرنگ و کلزا در اسدآباد

کشت ۴۰۴ هکتار دانه‌های روغنی گلرنگ و کلزا در اسدآباد

ایسنا/همدان مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد از کشت ۴۰۴ هکتار دانه‌های روغنی گلرنگ و کلزا در مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: از این میزان سطح کشت شده، ۲۵۶ هکتار به مزارع گلرنگ و ۱۴۸ هکتار به مزارع کلزا اختصاص دارد.

محمدکرم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در سال‌جاری براساس سامانه پهنه‌بندی ۱۰۰ نفر از کشاورزان اسدآبادی در مزارع خود دانه روغنی گلرنگ کشت کرده‌اند که طبق پیش‌بینی امسال از سطح مزارع گلرنگ این شهرستان یک تا ۱.۵ تن محصول برداشت خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۵۰ نفر از کشاورزان شهرستان نیز در سال جاری نسبت به کشت کلزا اقدام کرده اند که براساس پیش بینی از سطح مزارع کلزا نیز به طور متوسط ۴۴۴ تا ۴۵۰ تن محصول قابل برداشت است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته سطح زیرکشت کلزا شهرستان ۹۲ هکتار بود که امسال این میزان به نسبت سال گذشته ۵۸ هکتار معادل ۵۰ درصد افزایش داشته است.

مرادی با اشاره به اینکه میزان برداشت محصول از مزارع کلزا در هر هکتار سه تن بوده و مزارع کلزا شهرستان به سیستم آبیاری بارانی مجهز هستند، یادآور شد: دانه‌های روغنی تولید شده شهرستان پس از برداشت توسط کشاورزان به کارخانه روغن نگین نهاوند و نیز کارخانه شهرستان بهار و رزن ارسال و تحویل داده می‌شود.

وی درباره خرید تضمینی دانه های روغنی توسط اداره تعاون روستایی اسدآباد بیان کرد: خرید تضمینی دو محصول کلزا و گلرنگ در دستور کار این اداره قرار دارد که در روزهای آینده درباره نحوه خرید آن تصمیم گیری می شود.

وی در ادامه از راه اندازی شش مرکز خرید تضمینی گندم در این شهرستان خبر داد و گفت: امسال علاوه بر سه مرکز خرید گندم در دهستان های موسی آباد، کلیایی و حسن آباد، کارخانه آرد زرین، سیلوی ظفری و سیلوی سیف آباد نیز آمادگی دارند گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری کنند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد تصریح کرد: سطح زیرکشت امسال گندم شهرستان ۲۶ هزار هکتار بوده که از این میزان سطح زیرکشت ثبت شده در پهنه بندی ۱۴ هزار و ۹۰۶ هکتار به گندم آبی و ۱۱ هزار و ۹۴ هکتار به گندم دیم اختصاص دارد.

وی در پایان مطرح کرد: براساس پیش بینی بیش از ۷۰ تا ۷۵ هزار تن گندم قابل برداشت بوده و ۵۰ هزار تن از گندم مازاد تولید شده امسال توسط مراکز خرید تضمینی راه اندازی شده خریداری خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha