• دوشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402041207344
  • خبرنگار : 50184

"داریوش فرمانی" مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه شد

"داریوش فرمانی" مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه شد

ایسنا/کرمانشاه داریوش فرمانی به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه معرفی شد.

داریوش فرمانی، امروز (دوازدهم تیر) در مراسم معارفه‌اش، به ارائه گزارشی از عملکرد هشت ماهه‌ دوران سرپرستی‌اش در میراث فرهنگی استان پرداخت و اظهارکرد: در حوزه میراث فرهنگی در سه بخش بافت‌های تاریخی، موزه ها و پژوهش های باستان شناسی کارهایی را در استان انجام دادیم.

وی ادامه داد: در بحث موزه ها، موزه منطقه‌ای کرمانشاه که در دهه ۵۰ کلنگ زنی شده بود، همچنان بلاتکلیف مانده و به اتمام نرسیده، برای همین تکمیل آن را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: در این راستا، تهیه و تکمیل مطالعات معماری داخلی، گرافیک محیطی و طراحی آن را در حال اجرا داریم و امیدواریم پس از اتمام مطالعات، عملیات اجرایی تکمیل آن آغاز شود.

این مسئول، پیش بینی کرد ظرف ۲.۵ سال آینده پروژه موزه منطقه ای کرمانشاه تکمیل و به بهره برداری برسد تا ۱۲ هزار شی تاریخی باارزش استان در آن به نمایش در بیاید.

وی در ادامه تعداد موزه های موجود در سطح استان را ۱۸ موزه اعلام کرد و گفت: سال گذشته چهار موزه توسط بخش خصوصی در استان در موضوعات  مختلف راه اندازی شد.

فرمانی در ادامه به موضوع بافت‌های تاریخی در شهرهای استان اشاره کرد و افزود: طرح ویژه بافت‌های تاریخی در کشور تدوین شده و برای اولین بار قرار است به شکل پایلوت در شهر سنقر و کلیایی اجرایی شود.

وی ادامه داد: همچنین از ۱۵ سال پیش بحث تدوین و تصویب ضوابط بافت تاریخی شهر کرمانشاه مورد توجه قرار گرفته بود، اما تاکنون اجرایی نشده که آن را تدوین و  به وزارتخانه ارسال کردیم تا مورد تصویب قرار گیرد و آن را به مرحله اجرایی برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در ادامه گفت: در بحث کاوش باستان شناسی، گمانه زنی و تعیین عرصه و حریم هم امسال ۱۰ برنامه را  در دستور کار قرار داده ایم که برخی از آنها انجام شده و به پیشینه غنی تاریخ کرمانشاه اضافه شده است.

وی در ادامه در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت های انجام گرفته در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: در این بخش تلاش کردیم تا برخی حوزه های گردشگری همچون گردشگری جنگ و سلامت را تقویت کنیم.

فرمانی با بیان اینکه برگزاری جشنواره ها برای کمک به رونق گردشگری استان طی این مدت مورد توجه قرار گرفته، افزود: در این راستا در پایان این هفته جشنواره بین المللی اسب کرد را به عنوان مقدمه ای برای ثبت جهانی آن برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه به تلاش های انجام شده برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: ثبت جهانی محور ساسانی از معبد آناهیتا تا ایوان مدائن ظرف سه تا چهار سال آینده انجام می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان درادامه با بیان اینکه طی یک سال گذشته اتفاقات خوبی هم در بحث زیرساخت های گردشگری در استان افتاده، افزود: امسال برای مسیر اربعین در استان بیش از هفت میلیارد تومان اعتبار گذاشته ایم تا زیرساخت های گردشگری آن را  تکمیل کنیم.

وی مجموع اعتبارات عمرانی میراث فرهنگی استان را در سال گذشته حدود ۹ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: امسال این اعتبارات به ۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

فرمانی در ادامه به اقدامات انجام شده برای معرفی کرمانشاه به دیگر کشورهای دنیا هم اشاره کرد و افزود: دراین زمینه تاکنون سفری به کشور عراق داشته ایم و بزودی هم از چند استان آنها نمایندگانی به کرمانشاه خواهند آمد. همچنین با آژانس های گردشگری روسیه هم رایزنی داشته ایم.

وی در ادامه به فعالیت های صورت گرفته در حوزه صنایع دستی هم پرداخت و گفت: ۶۰ رشته صنایع دستی در استان کرمانشاه فعال است و تاکنون ۱۴۳ اثر صنایع دستی استان مهر اصالت ملی و هشت اثر هم مهر اصالت جهانی گرفته اند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: یکی از اولویت هایی که  در این حوزه در پیش رو داریم، بحث آموزش است که در این رابطه دستگاه های مختلفی همچون کمیته امداد، بهزیستی و زندان ها با ما همکاری خواهند داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کرمانشاه استانی با پتانسیل های فراوان در حوزه اکوتوریسم، تاریخ، تمدن، طبیعت و... است.

فرمانی افزود: معقتدیم وجود این پتانسیل ها باعث شده تا آثار برجسته و ارزشمندی همچون بیستون در این استان بوجود آید و بتوانیم حدود ۳۷ نوع گردشگری را در آن داشته باشیم.

از هشت ماه پیش داریوش فرمانی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان بود که امروز بعنوان مدیرکل معرفی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha