• دوشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402041207399
  • خبرنگار : 50553

گزارشی کوتاه از نمایشگاه خوشنویسی «به قربان غدیر تو» در قزوین

گزارشی کوتاه از نمایشگاه خوشنویسی «به قربان غدیر تو» در قزوین
عکس: آرشیو

ایسنا/قزوین نمایشگاه «به قربان غدیر تو» روز گذشته ۱۱ تیر ۱۴۰۲ با حضور «محمد زرویی نصرآباد» مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری کشور، هنرمندان قزوینی و برخی مسئولان استانی در نگارخانه مهر حوزه هنری قزوین افتتاح شد.

اندیشیدن به واژه هنر همواره در ذهنم شبیه به استشمام عطر گل نرگس بوده و حتی گاه به این می‌اندیشم در زندگی‌ام جای آموختن یک هنر خالی است و باید عمرم را صرف هنر کنم یا اگر به تناسخ معتقد بودم پیش خودم فکر می‌کردم در زندگی قبلی‌ام هنرمند بوده‌ام که جایگاه واژه هنر تا این حد برایم ارزشمند است؛ افتتاحیه ساعت پنج است و اکنون عقربه ساعت چهار و نیم را نشان می‌دهد؛ راه می‌افتم تا خودم را به افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی در نگارخانه حوزه هنری با عنوان «به قربان غدیر تو» برسانم.

در مسیر به هنر خوشنویسی می‌اندیشم، خوشنویسی با نگارش ساده مطالب و حتی طراحی حروف و صفحه آرایی متفاوت است و برای درک هنر خوشنویسی باید بدانیم که خوشنویس علاوه بر نگارش یک متن، اثری هنری با ارزش‌های زیبایی شناختی خلق می‌کند. خوشنوسی یک هنر تماماً ایرانی است و قزوین نیز از دیرباز مهد پرورش بزرگان خوشنویسی کشور بوده و شاگردان زیادی نیز نزد اساتید خبره آموزش دیدند و پرچم هنر را در این خطه برافراشته‌اند.

به مقصد می‌رسم؛ جلوی درب حوزه هنری هنرمندان بسیاری با دسته‌گل ایستاده‌اند و منتظر افتتاحیه هستند، هوا گرم است اما حضور گرم این هنرمندان در افتتاحیه به فضا طراوت بخشیده است. در این نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد احمد پیله‌چی و ۲۸ هنرمند خوشنویس ممتاز استان به نمایش گذاشته شده است.

عرض ارادت به امام علی(ع) در نمایشگاه «به قربان غدیر تو»

در حاشیه این نمایشگاه احمد پیله چی استاد خوشنویس قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار می‌کند: این نمایشگاه گزیده‌ای از آثار ۴۰ سال قبل تا به امروز و برای عرض ارادت به مولی علی (ع) است که به مناسبت اعیاد قربان و غدیر برگزار شده است؛ نام این نمایشگاه «به قربان غدیر تو» است که  از اشعار آقای حضرتی استفاده کرده‌ایم. در این نمایشگاه به طور کلی ۵۱ اثر، ۲۳ اثر از بنده با موضوعات قرآنی و علوی و ۲۸ اثر از هنرمندان خوشنویس قزوینی به نمایش گذاشته شده است.

وی تصریح می‌کند: قزوین از دیرباز مهد پرورش هنرمندان به نامی بوده که هر کدام آنان در جای خود همانند یک خورشید درخشان، آسمان هنر را منور کرده‌اند. در ۱۰۰ سال گذشته، قزوین بزرگ‌ترین نام آوران خوشنویسی را پرورش داده است و در این استان بیش از ۲۰ استاد دارای مدرک در عرصه خوشنویسی فعالیت می‌کنند.

این استاد خوشنویسی ادامه می‌دهد: قزوین اولین شهری است که در هنر خوشنویسی کیفیت بالایی دارد به طوری که قرار بود برای برگزاری دو سالانه خوشنویسی هر استان یک بار میزبان باشد اما هم اکنون به مدت ۷ دوره است که این دو سالانه در قزوین برگزار می‌شود.

قزوین پایتخت هنر اصیل خوشنویسی است

در ادامه محمد زرویی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار می‌کند: در سراسر کشور هنرمندان بسیاری در رشته مختلف مشغول به کار هستند که بخش اعظم این هنرمندان در بخش خونویسی فعالیت دارند و در حوزه هنری نیز شاهد حضور هنرمندان تراز اول هستیم.

وی عنوان می‌کند: قزوین پایتخت هنر اصیل خوشنویسی است و افتخار می‌کنیم که در این شهر هنرمندانی چون آقای پیله‌چی فعالیت خوشنویسی دارند؛ حوزه هنری کارهای جدیدی را با تولید آثار و محصولات فرهنگی مشتق شده از آثار هنری آغاز کرده تا آثار هنری را در سبد محصولات فرهنگی قرار دهد و از این طریق به اقتصاد هنرمندان کمک کند.

زرویی بیان می‌کند: حوزه هنری قصد دارد آثار تولید شده‌ قابل عرضه به مردم را  به عنوان محصولات فرهنگی ارائه دهد؛ هم اکنون در حال ارزیابی فروشگاه‌های آثار هنری هستیم و در قزوین نیز این فروشگاه برپا خواهد شد تا آثار هنری هر استانی در معرض فروش قرار گیرد و مردم از آن استفاده کنند.

این مسئول تصریح می‌کند: اولویت ما ایجاد زیرساخت‌های اینترنتی برای به نمایش گذاشتن و فروش آثار هنری است تا از این طریق مشکلات اقتصادی هنرمندان را رفع کنیم.

برگزاری کارگاه نقاشی در نمایشگاه

در ادامه محمد رازقی، مسئول هنرهای تجسمی حوزه هنری قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: این نمایشگاه از ۱۱ تیر الی ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۲ در نگارخانه مهر حوزه هنری قزوین برقرار است و علاقه‌مندان می‌تواند جهت بازدید از این آثار فاخر در روزهای ذکر شده از ساعت ۱۰ صبح الی ۸ شب به حوزه هنری مراجعه کنند.

وی بیان می‌کند: در این نمایشگاه ۲ کارگاه از جمله کارگاه نقاشی خط توسط استاد ابوالفضل دلزنده و کارگاه سیاه مشق برگزار خواهد شده و ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

خوشنویسی در خدمت کلام وحی باشد

مجید فدایی‌منش، استاد خوشنویسی که ۳۴۸ قطعه قرآنی به خط نستعلیق نوشته‌ و ۳ بار قرآن را کامل با خط نستعلیق به رشته تحریر درآورده و به قرآنی با خط خودش به مقام معظم رهبری هدیه داده است؛ در گفت‌وگو با ایسنا درباره این نمایشگاه اظهار می‌کند: در این نمایشگاه شاهد کیفیت بالای آثار خوشنویسی هستیم، امضای آثار آنقدر ریز نوشته شده است که باید با ذره‌بین آن را دید که این موضوع نشان می‌دهد هنرمندان با علاقه این کار انجام داده‌اند و دنبال خودنمایی نیستند.

وی عنوان می‌کند: قزوین عیار هنری بالایی دارد و خوشنویسی در خون هنرمندان قزوینی است؛ هنر خوشنویسی هنر نجیبی است که از دیرباز با تمام هنرهای دیگه تمایز داشته و کار یک هنرمند خوشنویسی قداست ویژه‌ای دارد.

این استاد خوشنویسی در پایان می‌گوید: به نظرم هنر خوشنویسی باید در خدمت کلام وحی قرار گیرد چرا که کلام وحی با خط خوش به ویژه نستعلیق که عروس خطوط اسلامی نام گرفته، تأثیر خودش را در جامعه خواهد گذاشت.

در نمایشگاه چرخی می‌زنم و آثار زیبای خوشنویسی هنرمندان شهر قزوین را نگاه می‌کنم در این میان یک تابلوی خوشنویسی توجه‌ام را جلب می‌کند تابلویی که روی آن با خط خوش استاد پیله‌چی نوشته شده «عجب غافل نهاد است آدمیزاد...»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha