• دوشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402041207515
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۲ تیر؛ مخالفت با تغییر سن بازنشستگی/درخواست مرزی کویت از ایران

اخبار سیاسی ۱۲ تیر؛ مخالفت با تغییر سن بازنشستگی/درخواست مرزی کویت از ایران

«نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه»،‌ «واردات خودروهای کارکرده»، «گروهک تروریستی منافقین»، «سن بازنشستگی»و ... از موضوعات مهم خبری امروز (دوازدهم تیر ماه ۱۴۰۲) حوزه سیاست بود که می توانید در گزارش زیر مشروح آن‌ها را بخوانید.

به گزارش ایسنا،‌ سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود درباه آخرین وضعیت انتخاب سفرای جدید در فرانسه و انگلیس و واکنش ایران نسبت به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا توضیح داد.

ناصر کنعانی درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما مواضع خود را به صورت روشن به طرف‌های مقابل منتقل کردیم و طرف‌های مقابل با مواضع ما کاملا آشنا هستند. به هرگونه بدعهدی طرف‌های مقابل واکنش متوازن و متناسب نشان می‌دهیم و گام‌های جبرانی ایران هم در واکنش به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و بی عملی دولت‌های اروپایی در ارتباط با برجام بود

وی با اشاره به اینکه سیاست کلی ما فعال نگه داشتن سفارتخانه‌هایمان در کشورهای مختلف و استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای پیگیری منافع ایران در کشورهای مختلف است، گفت. انتخاب سفرا در این دو کشور در دستور کار قرار دارد ، در این زمینه انجام اقذامات لازم در حال انجام شدن است و در مقطع زمانی خود در این مورد اطلاع‌رسانی دقیق خواهد شد.

پیش از عزیمت سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری قرقیزستان به محل ماموریتش هم حسین امیرعبداللهیان با اشاره به اولویت بخشیدن دولت سیزدهم به  گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همجوار و همسایه از جمله کشورهای آسیای مرکزی،  تلاش جهت گسترش بیش از پیش مناسبات با قرقیزستان در تمام زمینه‌ها، به خصوص تقویت همکاری‌های اقتصادی را مورد تأکید قرار داد.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه کویت هم خواستار آغاز مذاکرات درخصوص ترسیم مرزهای دریایی با ایران و عربستان شد و مدعی شد که میدان مشترک گازی الدره(آرش) در مناطق دریایی کویت قرار دارد.

عربستان سعودی و کویت پیش از این از ایران دعوت کردند برای مشخص شدن حد شرقی این منطقه فراساحلی مشترک، مذاکره کند و بر حق خود برای توسعه این میدان گازی تاکید کردند.

همچنین یک مقام پیشین مصری در یادداشتی ضمن بررسی تاریخچه برنامه هسته‌ای ایران، از پیشرفت آن تمجید کرد و گفت: کشورهایی که در این زمینه به ایران کمک می‌کردند به سرسخت‌ترین دشمنان ایران تبدیل شدند و همزمان تحریم‌هایی علیه ایران در این خصوص وضع کردند و اکنون مخالف دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای مسالمت‌آمیز هستند.

****

پس از تایید مصوبه واردات خودروهای کارکرده توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت تعیین تعرفه های متعادل، یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می رود دولت در تعیین تعرفه واردات خودرو نگاه جامعی داشته باشد اما قطعا با واردات خودروهای کارکرده قیمت خودرو روند کاهشی را طی خواهد کرد.

از طرف دیگر رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس  هم از مخالفت این کمیسیون با تغییر سن بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم خبر داد و گفت که این کمیسیون در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم با بندهایی از این لایحه که در آن سقفی برای سن بازنشستگی تعیین شده بود، مخالفت کرد.

ولی اسماعیلی توضیح داد: ما این موضوع را حذف کردیم تا فردی با سابقه ۳۰ سال کار علی رغم داشتن سن پایین بتواند بازنشسته شود. مثلا اگر خانمی با ۳۰ سال سابقه به ۵۰ سال رسیده باشد هم امکان بازنشستگی داشته باشد. این موضوع شامل آقایان هم می‌شود.

****

در نشست مشترک هیئت دولت و استانداران سراسر کشور، سید ابراهیم رئیسی نکات مهمی درباره ضرورت تلاش برای تحقق تحول مدنظر رهبر معظم انقلاب، به‌کارگیری روش‌های ابتکاری در جذب سرمایه و افزایش بهره‌وری، ارائه گزارش اقدام در موضوع مولدسازی و نه صرف برگزاری جلسه، تجدیدنظر و اصلاح سود مربوط به تسهیلات مسکن، موضوع انتخابات و برخورد مدبرانه منطبق بر قانون با ناهنجاری‌های سازمان‌یافته اجتماعی ارائه کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت سیزدهم از کنار هیچ مشکل و مسئله‌ای عبور نمی‌کند و خود را قادر به «حل مسائل کشور» می‌داند، اظهار داشت: راه‌حل همه مسائل در داخل کشور است و باور داریم مسائل و چالش‌ها به دست توانای مردم برطرف می‌شود و برای حل هیچ مسئله‌ای چشم به بیگانه نداریم.

بررسی راهکارهای اصلاح تصویر رسانه‌ای قوه قضاییه هم موضوعی بود که محمد جواد لاریجانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به آن پرداخت و گفت: مساله درون‎گرایی که نوعی بسته بودن است مخصوص قوه قضاییه ایران نیست.

مشاور رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه رسانه باید مطالب مربوط به حادثه را هنرمندانه بیان کند، افزود: ورود رسانه ملی معنایش این نیست که در هر حادثه‌ای حتما باید مسئولین قوه قضاییه نظر بدهند. گزارش‌های خوب زمینه را برای تصویر هنرمندانه از قوه قضاییه فراهم می‌کند.

****

امروز همچنین رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با انتشار توییتی از آغاز بازیابی اطلاعات، شناسایی رابطان و هسته‌های تخریب با استفاده از هاردها و کیس‌های کامپیوتری ضبط‌شده از مقر اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در آلبانی خبر داد.

اولین بار عصر سه‌شنبه ۳۰ خرداد منابع خبری از ورود پلیس آلبانی به مقر منافقین در این کشور خبر دادند. بنا به اعلام رسانه‌ها پلیس آلبانی اعلام کرد بر اساس حکم دادگاه و به دلیل نقض توافقات صورت گرفته، به این مقر وارد شده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم در یک موضع گیری رسانه ای میزبانی فرانسه از گردهمایی فرقه تروریستی منافقین، هم زمان با نارضایتی‌های سیاسی و اجتماعی و اعتراضات فراگیر مردمی در این کشور را ناشی از بی‌توجهی دولت فرانسه به خواسته‌های شهروندان خود و تداوم حمایت سیاسی از گروهکهای تروریستی دانست و آن را به شدت محکوم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha