• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402041307860
  • خبرنگار : 50570

/ولادت امام علی‌النقی(ع)/

زیارت جامعه کبیره از افتخارات شیعه و از ارزشمندترین یادگارهای امام هادی‌(ع)

زیارت جامعه کبیره از افتخارات شیعه و از ارزشمندترین یادگارهای امام هادی‌(ع)
این عکس تزیینی است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: زیارت جامعه کبیره یکی از یادگارهای ارزشمند امام هادی(ع) محسوب می‌شود که مشتمل بر مباحث معرفتی، اخلاقی و تربیتی یکی از افتخارات شیعه محسوب می‌شود.

حجت الاسلام مهدی شریعتی‌تبار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به زندگی امام هادی(ع) به مناسبت میلاد این امام بزرگوار، اظهار کرد: امام‌ هادی(ع) در نیمه دوم ماه ذی‌الحجه ۲۱۲ هجری در مدینه چشم به جهان گشود و دوران امامت ایشان نیز ۳۳ سال است.

وی با اشاره به اینکه دوران زندگی این امام بزرگوار مقارن با دوران خلافت متوکل بود، ادامه داد: امام هادی(ع) همانند سایر امامان از شخصیت و مکارم اخلاقی والایی بهرمند بودند و ایشان زندگی خود را در راستای فلسفه وجودی امامت صرف کردند. امام هادی(ع) به عنوان عارف دینی احکام اسلامی، دین را با علم معصوم از خدا از خطا و اشتباه تبیین می‌کردند.

این کارشناس مذهبی در خصوص فضایل اخلاقی و شخصیت امام هادی(ع) خاطرنشان کرد: امام هادی(ع) مرجعیت اخلاقی، الگوی اخلاق، تربیت و بیان‌کننده فضایل و ارزش‌های دینی بودند و پاسداری از اسلام، مبارزه با انحرافات، جلوگیری از تحریف اشتباه از مفاهیم دینی و مبارزه‌ سیاسی با ستمگران از جمله خصوصیات اخلاقی و فضایل امام هادی محسوب می‌شود.

شریعتی‌تبار عنوان کرد: امام هادی(ع) در سخنان خود نیز اخلاق و فضایل اخلاقی را آموزش می‌دهند. زیارت جامعه کبیره نیز یکی از یادگارهای ارزشمند امام هادی(ع) به شمار می‌رود که مشتمل بر مباحث معرفتی، اخلاقی و تربیتی است و یک دوره امام‌شناسی به شمار می‌آید.

وی در خصوص راه‌های کسب شناخت این امام بزرگوار برای جوانان بیان کرد: کسب معرفت وآگاهی از امام هادی‌(ع) یکی از وظایف اصلی شیعیان محسوب می‌شود که می‌توان با مطالعه کتب سیره و زندگی این امام بزرگوار، سخنان ایشان و زیارت جامعه کبیره به شناختی از ایشان دست پیدا کرد.

این کارشناس مذهبی در توصیف زیارت جامعه کبیره عنوان کرد: علامه مجلسی در تـوصیف این زیارتنامه نوشته است که «زیارت جامعه، از نظر سند صحیح ترین زیارت‌ها، ازجهت محتوا عمیق‌ترین، از نظر لفظ فصیح‌ترین و از حیث معنی بلیغ‌ترین زیارتنامه‌ها و پرارج ترین آن‌ها محسوب می‌شود.»

شریعتی‌تبار گفت: زیارت جامعه کبیره از جمله افتخارات شیعه و از معجزات علمی بزرگ امام دهم(ع) محسوب می‌شود، چراکه تمام اسرار الهی از نظر فلسفه، عرفان، قرآن و روایات در این زیارت نهفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha