• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402041308062
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد خبر داد

آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از قطب تولید انگور شرق کشور

آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از قطب تولید انگور شرق کشور

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: برداشت خوشه‌های طلایی انگور از قطب تولید این محصول در شرق کشور آغاز شده است.

محمود شبان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه خلیل‌آباد دارای ۵۷۲۷ هکتار تاکستان‌های انگور است، خاطرنشان کرد: این شهرستان که در جنوب غرب خراسان رضوی واقع شده مهمترین قطب تولید انگور است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد انگور تولید شده شهرستان به کشمش تبدیل شده و باقی برای تازه خوری به کشورهای همسایه و سایر استان‌های کشور صادر می‌شود، عنوان کرد: امسال به دلیل خشکسالی، خسارت سرما در دی‌ماه گذشته و فروردین سال جاری و تنش‌های آبی با یک کاهش ۳۰ درصدی مواجه هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد همچنین با اعلام اینکه قطعاً خاموشی چاه موتورها هم ۲۰ درصد به کاهش تولید اضافه خواهد کرد، گفت: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۹۰ هزار تن انگور از سطح باغات شهرستان خلیل‌آباد برداشت شود.

وی ادامه داد: باغات انگور این منطقه دارای شرایط ویژه‌ای از نظر کمی و کیفی هستند به نحوی که انگور تولید شده دارای لطافت خاصی بوده و درآمد اصلی مردم از تولید انگور و کشمش است.

شبان عنوان کرد: برداشت انگور شهرستان از دهم تیرماه از سطح باغات شروع شده و ۵ سردخانه به ظرفیت ۱۰ هزار تن آماده سورت و بسته‌بندی و صادرات انگور به کشورهای همسایه هستند.

وی با بیان اینکه در شهرستان خلیل‌آباد بیش از ۳۰ رقم انگور شناسایی شده است که مهمترین ارقام آن شامل پیکامی و عسکری معمولی است، گفت: این دو نوع رقم برای تولید کشمش و تازه خوری مصرف می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از ترکمن ۴، لعل، ریش بابا، صاحبی، رزقی، یاقوتی، فخری، مسکه، طرقی، خلیلی و ارقام تجاری جدید که برای تازه خوری و تهیه مویز و تیفی استفاده می‌شود نام برد و گفت: سطح زیر کشت انگور در خراسان رضوی نزدیک به ۲۲ هزار هکتار با میانگین تولید ۲۱ تن در هکتار بوده که بیشتر سطح زیر کشت آن مربوط به خلیل‌آباد است.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی از نظر سطح زیرکشت انگور در رتبه چهارم و به لحاظ میزان تولید رتبه اول را دارد، گفت: در کارخانه‌های سورت و بسته‌بندی کشمش این شهرستان شرایط مطلوبی وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد عنوان کرد: مهمترین مشکل شهرستان در حوزه انگور عدم وجود سرمایه‌گذار در احداث کارخانه‌های فرآوری انگور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha