• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402041308173

رئیس بنیاد بین المللی امامت:

امامت فرهنگ عمومی جامعه است

امامت فرهنگ عمومی جامعه است

ایسنا/قم رئیس بنیاد بین المللی امامت با تاکید بر این که امروز امامت به فرهنگ عمومی و مسئله جدی جامعه مطرح شده است، تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که همه نهادها و موسسات در توسعه فرهنگ امامت مشارکت می کنند و امید می رود بتوان با افزایش همراهی و همدلی دستاوردهای ارزشمندی را در عرصه ارتقاء فرهنگ امامت شاهد باشیم.

حجت السلام والمسلمین محمد تقی سبحانی ۱۳ تیر درنشست خبری سالانه بنیاد بین المللی امامت در جمع اصحاب رسانه استان قم، ضمن تبریک دهه ولایت و امامت، گزارشی از آخرین رویکردهای بنیاد بین‌المللی امامت ارائه و اظهارکرد: بنیاد بین الملی امامت در راستای توسعه فرهنگ امامت برنامه های خود را بر اساس همکاری و هم افزایی با موسسات بنا نهاده است.

 وی در ادامه به فعالیت ها و برنامه های سال پیش روی بنیاد بین المللی امامت اشاره کرد و افزود: مسئله امامت در بین اصول اندیشه اسلامی از ویژگی هایی برخودار است که همه اقشار و گروه ها مخاطب آن هستند و به بیانی دیگر مسئله ای عام و جامع است.

رئیس بنیاد بین المللی امامت با تاکید بر این که امامت اختصاص به اندیشه تشیع ندارد و همه مسلمین بر اصل و ضرورت امامت قائل هستند، خاطرنشان کرد: امامت اصلی انسانی است که همه انسانها در هر مرتبه ای از اعتقاد و توجه به ارزش ها و مبانی الهی می توانند با مسئله امامت ارتباط پیدا کرده آن را به عنوان ضرورت اصلی انسانی درک کنند.

 سبحانی یادآور شد: بنیاد بین المللی امامت مخاطب خود را به گروه خاصی اختصاص نداده است و تنها به عرصه ای از عرصه ها بسنده نمی کند.

 وی با بیان اینکه پژوهشکده امامت با چهار گروه تخصصی افتتاح و عرصه جدیدی را پیش روی فعالیت های امامت پژوهی گشوده است، اظهار کرد: پس از هشت سال تلاش مستمر گروهی از اساتید و محققان امروز کتاب نظام جامع امامت به رسانه ها عرضه خواهد شد.

رئیس بنیاد بین المللی امامت محور های اصلی کتاب نظام جامع امامت را مورد توجه قرار داد و گفت: در این مجموعه حدود ۵ هزار موضوع در عرصه امامت معرفی شده است و موضوعات مربوط به حوزه های کلامی، تفسیری و حدیثی و عرصه های جدید رابطه بین امامت و علوم انسانی در نظام موضوعات قرار گرفته است.

سبحانی افزود: در نرم افزاری که امروز رونمایی خواهد شد تمام موضوعات به همراه منابع مرتبط در اختیار محققان قرار گرفته که  محققان می توانند ضمن ارتباط با گستره وسیع موضوعات به تمام منابع و پیشنیه تحقیق موضوعات دسترسی داشته باشند.

رئیس بنیاد بین المللی امامت با اشاره به آغاز به کار فعالیت نشریه بین المللی امامت به سه زبان فارسی عربی و انگلیسی خاطر نشان کرد: امروز شماره نخست آن به عربی در معرض دید قرار گرفته و نشریه فارسی و انگلیسی آن نیز در دست اقدام و تدوین است.

وی تاسیس گروه تاریخ امامت و پاسخ به عرصه فراموش شده مباحث تاریخی امامت و همچنین پاسخ به پاره از ابهامات در تاریخ اهل بیت علیهم السلام را با هدف تقویت وحدت امت اسلامی و پایش های پژوهشی در این راستا مورد توجه قرار داد.

سبحانی با اشاره به برگزاری کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین هندی و احیای مدرسه کلامی فقهی لکنو در هندوستان اذعان داشت: مدرسه لکنهو از بزرگترین مدارس امامت پژوهی دوران معاصر است که آثار بسیاری را در عرصه های کلامی به ویژه امامت تولید نموده است.

رئیس بنیاد بین المللی امامت به آغاز آموزش های بین المللی از سال گذشته اشاره کرد و گفت: همواره تلاش این مجموعه بر آن است که تا سال آینده در کنار آموزش درحوزه امامت در کشور های هندوستان و افغانستان بتوان این آموزش ها را در ۵ کشور دیگر نیز توسعه داد.

وی با بیان اینکه آغاز هر حرکت معنوی و فرهنگی باید همراه با معرفت امام باشد، اظهار کرد: ارائه خدمات فرهنگی در طول مسیر پیاده روی اربعین از جمله رویکردهایی است که با راه اندازی طرح موکب اول ضمن ارتقاء معرفت زوار اربعینی نسبت به امام، بتوان بستری ارزشمند را برای رشد و تعالی معرفت امام شناسی رقم زد.

سبحانی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر این که امروز امامت به فرهنگ عمومی و مسئله جدی جامعه ما مطرح شده است، تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که همه نهادها و موسسات در توسعه فرهنگ امامت مشارکت می کنند و امید می رود بتوان با افزایش همراهی و همدلی دستاوردهای ارزشمندی را در عرصه ارتقاء فرهنگ امامت شاهد باشیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha