• چهارشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402041408502
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

بیان تجربه‌های ۴۰ ساله یک نویسنده؛ 

چه می‌شود که مردم از قلم نویسنده فاصله می‌گیرند؟

چه می‌شود که مردم از قلم نویسنده فاصله می‌گیرند؟

ایسنا/خراسان جنوبی یک نویسنده در خراسان جنوبی گفت: اگر نویسندگان و صاحبان بیان به سمت نوشته‌های علمی، منطقی و کارساز بروند، غفلت‌های اجتماعی کم شده و نوشته‌ها گرهی از زندگی مردم باز خواهد کرد.

حسین زنگویی که ۴۰ سال از عمر خود را در حوزه نویسندگی گذاشته در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در فضیلت قلم همین بس که کاری برای نشر علم می‌کند و هرکجا که علم و عالم باشد روشنگری وجود دارد. 

وی با بیان اینکه عالم وسیله‌ای است که نور را به دیگران منتقل می‌کند، افزود: دلیل اینکه چگونه می‌شود که علم و نوشته‌ها در جامعه ما نفوذ نمی‌کند این است که مردم و جامعه درگیر ظلمت و غفلت‌هایی هستند که شامل ظلمت معیشت، غفلت و دنیاگرایی و تحمل گرایی است.

این نویسنده با بیان اینکه این امور باعث می‌شود علم، کار عالم و  قلم و نور دانش نتواند به سطوح پایین جامعه برسد و این موانع باعث می‌شود رابطه بین قلم و مردم محو شود، تصریح کرد: راه آن این است که مردم در زندگی خود تجدیدنظر کرده و گرفتاری و مشکلات اقتصادی و اجتماعی نباید بهانه و وسیله‌ای برای ما باشد تا از آثار قلمی و اندیشه‌های واعظان خود را محروم کنیم. 

زنگویی ادامه داد: نکته دوم و دلیل بعدی این بی اعتنایی اجتماعی این است که کسانی هستند که مایه قلم نوشتن را در اختیار ندارند و با تولید محتواهایی زرد و دست چندم باعث می‌شوند مردم سابقه خوبی نسبت به نوشته‌ها و گفته‌ها نداشته باشند.

وی با بیان اینکه مردم از مطالب کم اهمیت و تکراری خسته شده‌اند، افزود: اگر نویسندگان و صاحبان بیان به سمت نوشته‌های علمی، منطقی و کارساز اجتماعی بروند، غفلت‌های اجتماعی کم شده و نوشته‌ها گرهی از زندگی مردم باز خواهد کرد.

این نویسنده با بیان اینکه عالم باید متخلق به علم و اخلاق و ضرورت‌ها باشد و هم مردم از پیرایه‌هایی که ناخواسته دور آن‌ها تنیده شده دور شوند، اظهار کرد: از طرفی وقتی در یک نهاد فرهنگی مسئولانی انتخاب شوند که اهلیت و شایستگی در حوزه قلم را ندارند، پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

زنگویی با بیان اینکه پیشنهاد من به مسئولان فرهنگی در سطح کلان و استان این است که مسئولانی که بر مسند مسئولیت می‌نشانند، سابقه فرهنگی داشته باشند، تصریح کرد: لازم است نقش مردم را در فرهنگ باور داشته باشیم.

وی بیان کرد: زمینه تکریم هنرمندان را فراهم کرده و از طرفی باید مسئولان فرهنگی زمینه ساز اقدامات فرهنگی باشند چراکه کار فرهنگی پاسخ به شبهات را فراهم کرده و این به نفع جامعه است.

ضعفی در بیان آیین‌های سنتی 

این نویسنده با اشاره به ضرورت فراهم کردن ساز و کارها، تصریح کرد: در حدود ۱۰ سال قبل با حضور برخی از نویسندگان سعی کردیم کانون و مجمعی را برای نویسندگان استانی فراهم کنیم تا با نیازسنجی و زمینه یابی به تولید آثار فرهنگی بپردازیم و نیازهای جامعه برای تولیدات را بسنجیم.

زنگویی با بیان اینکه این کار با موانع اداری انجام نگرفت، ادامه داد: کار مهم دیگر در حوزه قلم در زمینه آیین‌های فرهنگی است که متاسفانه کارهای درست و جامعی انجام نگرفته است و در برخی از کتب کارها به قدری ضعیف و پراکنده است که قابل اعتنا نیست. 

وی با بیان اینکه اغلب نویسندگان در این امور راه پژوهش را نمی‌دانند، افزود: جوان امروزی ظاهر آیین‌ها را می‌داند و نویسنده در حقیقت باید به باطن آن‌ها پرداخته و ضرورت آن را مشخص و فلسفه، ریشه‌ها و تاثیرات اجتماعی آیین‌ها را بیان کند.

زنگویی با بیان اینکه هر آیینی بسترساز یک موضوع اجتماعی است که بسترهای فرهنگی را فراهم می‌آورد، افزود: ما امروز در معرض آسیب‌هایی هستیم و باعث شده از این فرهنگ جدا شویم و نویسنده زبردست مانع این جدایی خواهد شد و تکامل و کمال مردم را رقم خواهد زد.

وی یادآور شد: نویسنده باید بداند چگونه از قلم خود استفاده کند و اگر این راه را نداند، موجبات دوری مردم را از مطالب و نوشته‌ها فراهم خواهد ساخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha