• پنجشنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402041509480
  • خبرنگار : 71234

تعدادی از نمایندگان مطرح کردند؛

عضویت ایران در شانگهای گامی مهم در کاهش فشار تحریم‌ها

عضویت ایران در شانگهای گامی مهم در کاهش فشار تحریم‌ها

تعدادی از نمایندگان مجلس، عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای را گامی مهم در کاهش فشار تحریم‌ها و جهشی رو به جلو در چارچوب اقتصادی و سیاسی عنوان کردند.

به گزارش ایسنا، ایران در بیست و سومین اجلاس سران شانگهای، رسما به عنوان عضو این سازمان اعلام شد.

جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود و درخواست کشورمان برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان نیز پس از ۱۶ سال، در اولین حضور رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، در بیست و یکمین نشست سران شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در شهریور ۱۴۰۰ به تایید هشت عضو دیگر سازمان رسید و ایران نهمین عضو این سازمان مهم منطقه‌ای شد.

فرآیند فنی و انجام تعهدات رویه‌ای تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی نیز در بیست و دومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند به تصویب اعضا رسید. با پایان یافتن فرآیند عضویت قطعی کشورمان در سازمان شانگهای، یکی از دستورات اصلی بیست و سومین نشست سران سازمان که به شکل مجازی و به میزبانی هند برگزار شد، اعلام عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای بود.

 تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در توییتر به عضویت ایران در شانگهای واکنش نشان دادند که در زیر می خوانید.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«جهان در حال تغییر از نظام تک قطبی و سلسله مراتبی به سمت همگرایی و ائتلاف های جدید منطقه ای است. سازمان شانگهای نقشی ارزشمند در این ساختار جدید بین المللی دارد و عضویت رسمی ایران گامی مهمی در کاهش فشار تحریمها و بهبود مبادلات ما با آسیاست.این اقدام دستگاه دیپلماسی، قابل تقدیر است.»

علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس:

«بدون FATF عضو رسمی ⁧پیمان شانگهای⁩ شدیم. دروغ بزرگ بدون FATF امکان عضویت در این پیمان نیست چون سایر فریب کاری‌های دولت قبل رسوا شد! یادتان هست می‌گفتند: امکان فروش حتی یک قطره نفت نیست؟ امکان ندارد واکسن کرونا وارد کنیم واکسن که سوهان قم نیست!؟ آب خوردن هم به برجام وابسته است! امکان دریافت پول نفت وجود ندارد و...عجب فریبکارهایی!! »

بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه: 

«ایران سرفراز بدون پذیرش FATF عضو رسمی پیمان شانگهای شد، فرصتی که اگر بخوبی و با درایت مورد بهره برداری قرار گیرد، پیشرفت و توسعه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. جهش صادرات خدمات و کالاهای منحصر به فرد ایرانی می‌تواند شاخص های اقتصادی را بهبود بخشد.»

آرا شاوردیان عضو کمیسیون عمران:

«پیوستن ایران به اجلاس شانگهای چشم انداز امیدوارانه‌تر و اهرم‌های موثرتری در اختیار کشور گذاشته است. جهان در حال تحول است و ما باید جایگاه خود را انتخاب کنیم وگرنه دیگران برای ما انتخاب خواهند کرد.»

علی بابایی عضو کمیسیون اجتماعی:

«عضویت رسمی و دائم ایران در پیمان شانگهای جهشی رو به جلو در چارچوب اقتصادی و سیاسی خواهد بود. این عضویت مرهون تلاش‌های دولت سیزدهم در این مسیر و اتخاذ سیاست خارجی صحیح است که شایسته تقدیر است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha