• پنجشنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402041509532
  • خبرنگار : 71477

لوکاشنکو: با پوتین درباره گروه واگنر گفت‌وگو می‌کنم/ پریگوژین دیگر در بلاروس نیست

لوکاشنکو: با پوتین درباره گروه واگنر گفت‌وگو می‌کنم/ پریگوژین دیگر در بلاروس نیست

رئیس جمهور بلاروس امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، قصد دارد در آینده نزدیک دیداری با همتای روسی‌اش برگزار و با وی درباره گروه واگنر مذاکره کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس اوایل امروز همچنین اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر در بلاروس نیست بلکه در سن پترزبورگ حضور دارد.

وی افزود: پریگوژین در حال حاضر در سن پترزبورگ است یا ممکن است به مسکو رفته باشد. اما او دیگر در خاک بلاروس نیست.

لوکاشنکو ادامه داد: مساله استقرار نیروهای واگنر در بلاروس حل نشده و به تصمیمات روسیه و واگنر بستگی دارد.

وی گفت: قصد دارم در آینده نزدیک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کنم. در این دیدار درباره مسائل مربوط به گروه واگنر گفت‌وگو خواهیم کرد.

شبکه‌های دولتی روسیه روز چهارشنبه حمله تندی به پریگوژین داشتند و تاکید کردند که تحقیقات درباره آنچه که اتفاق افتاده همچنان با جدیت ادامه دارد.

لوکاشنکو گفت: پریگوژین قطعا آزاد است و پوتین او را از میان نخواهد برد.

وی تاکید کرد، پیشنهاد داده شده به گروه واگنر برای اسکان تعدادی از نیروهایش در بلاروس همچنان به قوت خود پابرحاست؛ پیشنهادی که برای همسایگان بلاروس که عضو ناتو هستند هشداردهنده بوده است.

رئیس جمهوری بلاروس تصریح کرد: ما کمپ نمی‌سازیم. ما چندین کمپ نظامی سابق را که در دوران شوروی سابق استفاده می‌شدند به آنها پیشنهاد دادیم. البته اگر موافقت کنند. اما گروه واگنر دیدگاه متفاوتی نسبت به استقرار دارد که در حال حاضر اطلاعاتی در این باره ارائه نمی‌دهم.

وی همچنین تاکید کرد که حضور واگنر در بلاروس خطری برای این کشور محسوب نمی‌شود و فکر نمی‌کند که واگنر علیه بلاروس مسلح شود.

لوکاشنکو در بخش دیگری از سخنانش به غرب تاکید کرد، هیچگونه حمله‌ای با استفاده از تسلیحات اتمی برنامه‌ریزی نشده اما هرگونه اقدام به حمله و تهاجم با پاسخ فوری بلاروس مواجه خواهد شد.

لوکاشنکو افزود: ما قرار نیست به هیچ کشوری، با تسلیحات اتمی حمله کنیم. مادامی که شما به ما حمله نکنید ما به تسلیحات اتمی دست نمی‌زنیم. اما گر شما اقدام به حمله و تهاجم کنید، ما فورا پاسخ خواهیم داد. اهداف حمله تعیین شده‌اند.

رئیس جمهور بلاروس هم‌چنین اظهار کرد: روند تبدیل از دنیای تک قطبی به چند قطبی آغاز شده است و نمی‌توان آن را متوقف کرد.

لوکاشنکو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کلاهک‌های هسته‌ای روسیه که قرار بود به بلاروس منتقل شوند، تا پیش از پایان سال جاری میلادی به مینسک تحویل داده خواهند شد.

وی افزود: از یک ماه پیش سایت‌ها برای قرار گرفتن کلاهک‌های هسته‌ای کاملا آماده شده‌اند. اکثر کلاهک‌های هسته‌ای منتقل شده و در بلاروس هستند. باقی کلاهک‌های هسته‌ای نیز تا پیش از پایان سال جاری میلادی به بلاروس منتقل خواهند شد.  

لوکاشنکو همچنین گفت: اروپا برای مذاکرات صلح درباره اوکراین آماده است، آمریکا برای مذاکرات پس از ضدحمله اوکراین آماده خواهد بود اما کی‌یف قصد دارد به مبارزات ادامه دهد.

وی افزود: تلاش می‌کنم توضیح دهم که چرا باید مذاکرات را همین الان آغاز کنیم. موضع‌گیری غرب اینگونه است که کشورهای اروپایی از جمله فرانسه اکنون برای مذاکرات آماده هستند. این جنگی در خانه ماست. در نتیجه مذاکره در صورت امکان ضروری است.

رئیس جمهور بلاروس در ادامه گفت: این در حالی است که زلنسکی قصد دارد تا آخرین نفر اوکراینی‌ها به مبارزه ادامه دهد.

وی تصریح کرد: آمریکا چیزی در این وسط است. آنها پس از ضدحمله برای مذاکره آماده هستند.

لوکاشنکو همچنین تاکید کرد که چین می‌تواند نقش مهمی در حل بحران اوکراین ایفا کند.

وی ادامه داد: وضعیت اوکراین باید تا پاییز تغییر کند و پس از آن مذاکرات درباره حل صلح‌آمیز این درگیری‌ها آغاز شود.

رئیس جمهوری بلاروس افزود: اوضاع در اوکراین باید تا پاییز تغییر کند و ما پس از آن می‌توانیم مذاکرات را آغاز کنیم. شاید این اتفاق در ماه سپتامبر نیفتد و شاید کمی پس از آن صورت گیرد. نمی‌خواهم در این مورد هیچ اطلاعاتی بدهم اما اروپایی‌ها به ویژه فرانسه و آلمان برای این موضوع آماده هستند.

لوکاشنکو تصریح کرد، اروپایی‌ها بیشترین ضرر و تلفات را از این درگیری‌ها متحمل شده‌اند و این جنگ تنها به نفع یک کشور بوده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha