• شنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402041710418
  • خبرنگار : 50604

حکایت تلخ و تکراری آشفته بازار محصولات کشاورزی؛

رنج کشاورزان گلستانی از نبود وسایل تبدیلی

رنج کشاورزان گلستانی از نبود وسایل تبدیلی

ایسنا/گلستان یکی از مشکلات مهم کشاورزان گلستانی نبود صنایع تبدیلی در استان است، نبود صنایع تبدیلی متناسب با محصولات کشاورزی در استان موجب جولان دلالان و فروش محصولات کشاورزی به قیمت بسیار پایین از کشاورز می‌شود.

یکی از مشکلات مهم کشاورزان گلستانی نبود صنایع تبدیلی در استان است، محصولاتی همچون سیب زمینی و گوجه با تناژ بالا در گلستان تولید می‌شود اما در زمان فروش کشاورز با مشکل مواجه می‌شود و گاهی آنقدر قیمت فروش پایین است که کشاورز ترجیح می‌دهد محصول را از زمین برداشت نکند. اگر صنایع تبدیلی متناسب با محصولات در استان وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات کشاورزان زمان فروش محصول رفع خواهد شد.

جولان واسطه‌ها و دلالان بی‌دغدغه در بازار محصولات کشاورزی به نحوی شده که کشاورز با وجود ماه‌ها تلاش بی‌وقفه و طی استرس‌های زیاد گرمایی و سرمایی و پس از برداشت محصول به سود واقعی و مورد انتظار نرسیده و در طرف مقابل برخی دلالان با سوء استفاده از وضعیت بازار در فاصله‌ای اندک و بدون زحمت به سودی سرشار دست می‌یابند.

این روزها روزهای پرکاری برای کشاورزان شرق گلستان است، ایامی که باید حاصل دسترنج خود را دریافت کنند، اما دریغ که حاصل دسترنج آن‌ها نه تنها خستگی را از جانشان به در نمی‌کند بلکه در جیب سود جویان و دلالان جا خوش می‌کند.

با توجه به شرایط متنوع جغرافیایی و اقلیمی گلستان، در نقاط مختلف استان محصولات کشاورزی مختلفی کاشته می‌شود، اما کاشت آفتابگردان‌ نوع آجیلی طرفداران زیادی دارد، کشاورزان پرتلاش قوم ترکمن در حدود سه تا چهار ماه تمام برای برداشت خوب محصول تلاش می‌کنند، اما متأسفانه دلال و کاسبان در کمتر از یک روز چند برابر کشاورز سود می‌کنند.

«جبار بردی نوری‌زاده» کشاورز شریف و زحمتکش اهل روستای «سوارپایین» از توابع شهرستان کلاله واقع در شرق استان گلستان چهار هکتار مزرعه دیم خود را بدون استفاده از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی به زیر کشت آفتابگردان برده است ولی به دلیل آن که در منطقه کارگاه‌های فرآوری تخمه آجیلی آفتابگردان وجود ندارد به صورت خام هر کیلو تخمه را شصت هزار تومان به واسطه‌ها می‌فروشد این درحالی است که خودش برای بساط عید و مصرف شخصی همان تخمه فرآوری شده را کیلویی ۱۶۰ هزار تومان از شهر می‌خرد، در صورتی که هیچکس مثل خودش و همکاران کشاورزشان زحمت کاشت و داشت و برداشت این محصول را متحمل نشده است.

واسطه‌ها که هیچ زحمتی در پرورش این محصول و در سر مزارع کشاورزان نکشیده‌اند به سهولت بیشترین سود حاصله را در جیب خود می ریزند و این دور باطل ضرر کشاورزان سالهاست که ادامه دارد. یک سال سیب زمینی کشاورز در زمین رها شده و خوراک دام می شود و سال دیگر گوجه و پیاز مازاد هدر می رود، در زمان برداشت میوه هم وضعیت به همین منوال است.

با وجود تکرار ضرر و زیان وارده به کشاورزان و هدررفت منابع مالی هنوز شاهد اقدام جدی برای وارد کردن صنایع تبدیلی در استان گلستان که یکی از قطب های مهم کشاورزی استان است، نیستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha