• شنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402041710734
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری تربت‌جام:

۴ رویداد فرهنگی تربت‌جام در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت می‌شود

۴ رویداد فرهنگی تربت‌جام در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌جام از شناسایی و ثبت مناسبت‌های فرهنگی تربت‌جام در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

فرامرز صابر مقدم در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه رویدادهای گردشگری در زمانی که می‌خواهند به ثبت برسند ابتدا باید مراحل لازم را طی کنند، اظهار کرد: یکی از مراحل این است که نهادهای دولتی و خصوصی باید حمایت‌های لازم را از آن رویداد انجام دهند.

وی عنوان کرد: پس از اینکه فرم‌های حمایت تکمیل شد پرونده در تهران مطرح شده و با توجه به درجه اهمیت هر کدام از این عناوین در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت می‌رسند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌جام با اشاره به اینکه قبلاً رقص محلی آفر که تلفیقی از رقص‌های محلی حتن و چوب بازی است و همچنین دوتار سازی شرق خراسان ثبت شده است، خاطرنشان کرد: در تقویم گردشگری امسال چهار رویداد بزرگداشت شیخ‌الاسلام احمد جام، جشنواره موسیقی مقامی و بازی‌های آیینی شرق خراسان، نکوداشت مقام علمی ابوالوفای بوزجانی و بزرگداشت شخصیت عرفانی ابوذر بوزجانی در اولویت قرار گرفته است.

وی از ابوالوفای بوزجانی به عنوان یک شخصیت بین‌المللی در تربت‌جام نام برد و افزود: شیخ احمد جام از دیگری شخصیت‌های بین‌المللی است که مدفن و مقبره این شخصیت بزرگ، با قدمتی نزدیک به ۸۰۰ سال در شهرستان تربت‌جام است.

صابر مقدم تصریح کرد: با ابلاغ سیاست‌های ثبت رویدادها در تقویم گردشگری از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، این اداره به منظور تحقق موضوع ساماندهی و حرفه‌ای سازی گردشگری رویداد، پرونده مهمترین مناسبت‌ها و رویدادهای فرهنگی و گردشگری تربت‌جام را طبق دستورالعمل در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی پس از تکمیل مدارک مورد نیاز، به دبیرخانه ثبت رویدادهای گردشگری ارسال خواهد کرد.

وی گفت: رویدادهای پیشنهادی پس از طرح در کمیته استانی، با توجه به شاخص‌های سطح‌بندی رویدادها از جمله وجود ریشه عمیق رویداد در فرهنگ و هویت ملی، در شورای ثبت تقویم گردشگری ارائه می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌جام بیان کرد: در اولین مرحله تهیه پرونده چهار رویداد بزرگداشت شیخ‌الاسلام احمد جام، جشنواره موسیقی مقامی و بازی‌های آیینی شرق خراسان، نکوداشت مقام علمی ابوالوفای بوزجانی و بزرگداشت شخصیت عرفانی ابوذر بوزجانی در اولویت این تقویم قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: رویدادهای گردشگری شامل نمودهایی از آیین‌ها، مراسم، جشن‌ها و مناسبت‌های خاص است که برای دستیابی به اهداف و مقاصد اجتماعی و فرهنگی اجرا می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha