• یکشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402041811303
  • خبرنگار : 50536

یک کارشناس مذهبی:

علم امامت با مناظره‌های امام کاظم(ع) علنی شد

علم امامت با مناظره‌های امام کاظم(ع) علنی شد

ایسنا/آذربایجان شرقی کارشناس مذهبی و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه کسانی می‌خواستند امام کاظم(ع) را در شرایط سخت تحت الشعاع مسائل علمی قرار دهند و تبلیغ منفی علیه ایشان انجام دهند، گفت: مناظرات امام(ع) باعث شد علم امامت علنی شود و مناظره‌هایی هم که خلفای جور و ستم ترتیب می‌دادند تا حیثیت امام را زیر سوال ببرند همیشه ناکام می‌ماند.

حجت‌الاسلام سعید علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه امام کاظم(ع) مانند امامان دیگر در شرایطی زندگی می‌کرد که به خاطر حاکمیت جور و ستم، علم بی‌ بدیل ایشان پنهان مانده بود، گفت: حضرت همیشه دچار مظلومیت علمی قرار می‌گرفت لذا امامان به صورت مستقیم و غیر مستقیم مناظره‌هایی ترتیب می‌دادند تا علمشان را به مردم ثابت کنند.

وی افزود: حضرت به پرسش‌های علمای یهودی و مسیحی پاسخ می‌دادند و آنها نیز قانع شده و به دین اسلام روی می‌آوردند.

وی با اشاره به اینکه با مناظره‌های حضرت اسرار علم امامت آشکار می‌شد، گفت: امام علاوه بر اینکه با مناظره، علم خود را ثابت می‌کرد بلکه یکسری اسرار را که در علم امامت بود آشکار می‌کرد؛ به عنوان مثال مهدی عباسی از خلفای عباسی، حدود فدک را از حضرت سوال کرد به امید اینکه ایشان نمی‌تواند جواب دهد اما جواب حضرت باعث شد وی به اهل بیت علیهم السلام روی بیاورد.

حجت‌الاسلام علیزاده بیان کرد: امام کاظم در سال ۱۴۸ قمری پس از شهادت پدر بزرگوار خود امام صادق در ۲۰سالگی به امامت نائل آمدند، دوران امامت حضرت با خلافت چهار تن از خلفای عباسی همزمان بود، ۱۰سال خلافت منصور، ۱۱سال خلافت مهدی عباسی، یکسال در خلافت هادی عباسی و ۱۳سال در خلافت هارون سپری شد و مدت امامت حضرت ۳۵ سال بود؛ شهادت ایشان در سال ۱۸۳ قمری اتفاق افتاد و بعد ایشان امامت به فرزندش امام رضا(ع) تعلق گرفت.

وی با اشاره به اینکه دوران امامت امام کاظم دوره‌ای بود که شیعیان منشعب می‌شدند، افزود: زمینه این انشعاب در دوران امام صادق(ع) نیز وجود داشت اما اتفاق نیفتاده بود، این انشعابات باعث شدند دوران امامت امام کاظم به نوعی خاص باشد، امام با کسانی که دین را شعبه کرده و از آن منحرف شده بودند مواجه می‌شدند و به شعبات آنان پاسخ می‌دادند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز ادامه داد: امام در دوران امامت خود برای اینکه خلفای عباسی اصل دین را با کشتن ایشان از بین نبرند مجبور بودند راز داری انجام دهند؛ در رابطه با رازداری، امام کاظم "تقیه مداراتی" انجام می‌دادند که یکی از روش‌های مبارزه ائمه اطهار، علیه حکومت در زمان بنی امیه و بنی عباس بود.

وی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) که فرمودند" تقیه از برنامه‌های دین من و پدران من است و کسی که به وظیفه تقیه عمل نکند ایمان ندارد"، افزود: تقیه موجب شده بود که به ظاهر امام در خیلی از مسائل ورود نکنند و خود را سازگار با حاکم وقت نشان دهند تا شیعیانش در جای جای سرزمین‌های اسلامی تحت فشار نباشند؛ این امر باعث سازماندهی نیروها شده و امام به یاران خود دستور می‌دادند که به وظیفه تقیه عمل کنند.

علیزاده با اشاره به گروه واقفیه و قطعیه خاطرنشان کرد: مذهب واقفیه معتقد بودند بعد از امام کاظم، امام دیگری نیامده و ایشان را مهدی موعود می‌دانستند که زنده ولی از نظرها غایب است، قطعیه کسانی بودند که امام کاظم را آخرین امام می‌دانستند که رحلت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha